autófóliázás lépésről-lépésre, autó fóliázás bemutató fejléc

Autófóliázás lépésről lépésre! - Hogyan készül az autó fóliázás?

Most bemutatjuk, hogyan készül az autófóliázás! Lépésről lépésre megnézheti az autó fóliázás folyamatait!

Autófóliázás bontási előkészületek - Mit kell szétszerelni autó fóliázás előtt?

Autó fóliázás bontási előkészületek - Mit kell szétszerelni karosszériafóliázás előtt?: 1. illusztráció
Karosszériafóliázás 1. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.07
Utoljára módosítva: 2024.10.28

Autó fóliázás előtt számos művelet elvégzését érdemes elvégezni, ezek közül talán a legfontosabb az autó szétszerelése. Ennek nem csak a tartós végeredmény szempontjából van kimagasló jelentősége, de a hibátlan esztétika szempontjából is nélkülözhetetlen. Az eltávolított kisebb nagyobb elemek, dekorációs és márka motívumok ugyanis nem kizárólag a karosszériafóliázás folyamatát akadályozzák, de az azt megelőző tisztítás hatékonyságát is jelentősen rontják. Az elemek alatt megbújó por és egyéb szennyeződések eltávolítása nehézkes, esetenként nem kivitelezhető, ugyanakkor az autófóliázó szakember munkája során keletkező rezgések, karosszéria mozgások következtében nem látható helyekről szennyeződés kerülhet a karosszéria fólia alá.

Autó fóliázás szerelés - rendszámtáblák eltávolítása

Autófóliázás - rendszámtábla tartó szerelés 1. illusztráció
Rendszámtábla tartó szerelés
Autó fóliázás - rendszámtábla tartó szerelése 2. illusztráció
Rendszámtábla tartó szerelése
Karosszériafóliázás - rendszámtábla tartó leszerelve 3. illusztráció
Rendszámtábla tartó leszerelve

A rendszámtáblák, azok keretei, és a keret tartók eltávolítása kiemelt fontosságú az autófóliázást megelőzően. A körülményes autó fólia felhelyezés mellett a másik szempont a megbújó szennyeződések eltávolításának lehetősége. Ez a két szempont bőséges indokot szolgáltat a művelet elvégzéséhez.

A plakett tartó bontás első lépése a rendszámtábla eltávolítása a keretből. Ezt követően a talpazat lecsavarozása elválasztja a lökhárítótól. Egyes modelleknél a menetes rögzítés mellett patentok vagy műanyag kampók is rásegíthetnek a rögzítésre, ezekre érdemes külön figyelmet fordítani, és a megfelelő szerszámokat alkalmazni.

Autófóliázás szerelés - első márkalogó eltávolítása

Karosszéria fóliázás - első márka embléma szerelés 1. illusztráció
Első márka embléma szerelés
Autófóliázás - első márka embléma szerelése 2. illusztráció
Első márka embléma szerelése
Autó fóliázás - első márka embléma leszerelve 3. illusztráció
Első márka embléma leszerelve

Az első márkaemblémák eltávolítása a megfelelő szerszámokkal egyszerű feladat, mégis kiemelt fontosságú karosszériafóliázás szempontjából. Az elem alsó felületén a poros esővíz kiválóan megtapad, a hozzáférhetőség hiányában pedig nem is lehet maradéktalanul eltávolítani. Erre kínál megoldást a szakszerű szétszerelés. Az eltávolított embléma alatt már gyorsan és hatékonyan lehet elvégezni a tisztítást, így többszörösen megkönnyítve a karosszéria fóliázás további folyamatait.

Autó fóliázás szerelés - oldalsó dekorelemek eltávolítása

Karosszériafóliázás - oldalsó díszelem szerelése 1. illusztráció
Oldalsó díszelem szerelése
Karosszéria fóliázás - oldalsó díszelem leszerelése 2. illusztráció
Oldalsó díszelem leszerelése
Autófóliázás - oldalsó díszelem leszerelve 3. illusztráció
Oldalsó díszelem leszerelve

Az oldalsó dekorációs elemek lebontása elsősorban az autófóliázás eldolgozásának hozzáférhetősége szempontjából indokolt, de a tisztítás műveletét is jelentősen megkönnyíti. A legtöbb esetben nem pusztán műanyag keretek érintettek, rejtett oldalindexek, esetleg kamerák is helyet kaphatnak ezekben az elemekben. Ebből következik, hogy a megbontásuk fokozott figyelmet, szakértelmet, és megfelelő szerszámokat kíván. A jó autó fóliázás ismérve, hogy hozzáad, nem pedig elvesz az autó értékéből, ezért a bontás következményében nem sérülhetnek meg sem a leszedett, sem a szerelés után fennmaradt elemek.

Autófóliázás szerelés - kilincsek eltávolítása

Autó fóliázás - kilincs csavar szerelése 1. illusztráció
Kilincs csavar szerelése
Karosszériafóliázás - kilincs kiszerelése 2. illusztráció
Kilincs kiszerelése
Karosszéria fóliázás - kilincs szétszerelve 3. illusztráció
Kilincs szétszerelve

A kilincsek megbontása, bár a legtöbb esetben rutin művelet a karosszériafóliázás előkészítése folyamán, csak abban az esetben van rá szükség, ha a kilincsgödör fóliázását akadályozza. Abban az esetben, ha a kilincs rögzítő szerkezet a belső kárpit fedésében található, érdemes mérlegelni a beltér bontás és a külső bepótlás között. Bár a legjobb esztétikai élményt az ajtólap egységes bevonása adja, nem ritka, hogy a kilincsgödör karosszéria fóliázás külön elemmel, úgy nevezett pótlással történik. Ez általában akkor alkalmazandó, ha a belső kárpit eltávolítása csak kár okozással megoldható. Egy képzett autófóliás a megfelelő tapasztalattal ezt képes felmérni, és az optimális forgatókönyv szerint cselekedni.

Autó fóliázás szerelés - felső díszlécek eltávolítása

Autófóliázás - tetősín szerelés megkezdése 1. illusztráció
Tetősín szerelés megkezdése
Autó fóliázás - tetősín szétszerelése 2. illusztráció
Tetősín szétszerelése
Karosszériafóliázás - tetősín leszerelve 3. illusztráció
Tetősín leszerelve

A tetőlécek eltávolítása nem minden modell autó fóliázásánál jelen lévő feladat. Számos esetben a gépjármű egyáltalán nem rendelkezik semmilyen bontandó tetőelemmel, vagy a takaró lécek teljes hozzáférést biztosítanak mind tisztítási, mind karosszériafóliázási szempontból. Példánkban azonban egyik állítás sem igaz, hiszen a díszléc tetőtől áthidalóig ér, a tömítés pedig a fennmaradó hézagokat teljes egészében kitölti. Ebben az esetben mindenképp indokolt a tetőléc eltávolítása karosszéria fóliázás előtt. Ez a megfelelő ismeretekkel, és a szükséges eszközökkel egyszerűen elvégezhető. A tetőelemen maradó patentok már nem okoznak problémát sem a takarítás, sem az autófóliázás ideje alatt.

Autófóliázás szerelés - hátsó márkalogó eltávolítása

Karosszéria fóliázás - hátsó embléma szerelés előtt 1. illusztráció
Hátsó embléma szerelés előtt
Autófóliázás - hátsó embléma szerelése 2. illusztráció
Hátsó embléma szerelése
Autó fóliázás - hátsó embléma leszerelve 3. illusztráció
Hátsó embléma leszerelve

A hátsó márkaembléma eltávolítása az elsőhöz hasonlóan a tisztítás és karosszériafóliázás szempontjából is fontos. A függőleges idomállás következtében nem csak az autófólia statikus töltésével, de a gravitáció következtében kihulló porral is számolni kell. Ez szolgáltatja az indokot a szerelés végrehajtásához. A leválasztása annak függvényében történik, hogy milyen rögzítési technológiát alkalmaztak. Leggyakrabban két gumitiplibe szúródó pöcök tartja a helyén az emblémát, de előfordul, hogy kétoldalas szivacsos ragasztóval is rásegítenek. Ebben az esetben a szerelés után, a ragasztó maradványokat is el kell távolítani karosszéria fóliázás előtt.

Autó fóliázás szerelés - hátsó típusjelzés eltávolítása

Karosszériafóliázás - típusjelzés eltávolítás előtt 1. illusztráció
Típusjelzés eltávolítás előtt
Karosszéria fóliázás - típusjelzés eltávolítás közben 2. illusztráció
Típusjelzés eltávolítás közben
Autófóliázás - típusjelzés eltávolítás után 3. illusztráció
Típusjelzés eltávolítás után

A típusjelző emblémák eltávolítása autó fóliázás szempontjából kulcsfontosságú, mert a körbe dolgozásuk és vágásuk nem teszi lehetővé az esztétikus és tartós végeredményt. Az eltávolításuk alapvetően egyszerű feladat, szilikon szalaggal vagy damillal könnyen és hatékonyan elválasztható a rögzítő ragasztó. A félbevágott kötőanyag maradványait minden esetben el kell távolítani karosszériafóliázás megkezdése előtt. Erről részletesen az Karosszéria fóliázás ragasztó eltávolítás folyamatát bemutató leírásunkban olvashat. Az emblémák helyzetét érdemes eltávolítás előtt kimérni, az adatokat rögzíteni, így a kész autófóliázásra egyszerűen visszaragaszthatóak, az eredeti helyükre.

VISSZA Autó fóliázás szétszerelés ÚTMUTATÓBÓL.

Autó fóliázás felület előkészületek - El kell távolítani a ragasztót autófóliázás előtt?

Autó fóliázás felület előkészületek - El kell távolítani a ragasztót autófóliázás előtt?: 2. illusztráció
Autófóliázás 2. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.07.
Utoljára módosítva: 2024.09.26

A karosszériafóliázás előtti takarítást megelőzően számottevő jelentőségű a ragasztómaradványok eltávolítása. A megfelelő felszámoláshoz több technológia is rendelkezésre áll, de mind közül a leghatékonyabb a ragasztó radír, másnéven a vanília korong. Ennek alkalmazása kármentes és gyors ragasztóeltávolítást tesz lehetővé, ezzel gyorsítva a teljes karosszéria fóliázás időtartamán. A maradványok eltávolítás után megkezdődhet az autófóliázás előtti tényleges tisztítás folyamata.

Autófóliázás előkészítés - ragasztó eltávolítása

Autófóliázás - embléma ragasztó eltávolítása 1. illusztráció
Embléma ragasztó eltávolítása
Autó fóliázás - ragasztó eltávolító korong 2. illusztráció
Ragasztó eltávolító korong
Karosszériafóliázás - típusjelzés ragasztó eltávolítása 3. illusztráció
Típusjelzés ragasztó eltávolítása

Az emblémák és kiegészítők rögzítésére használt kétoldalú szivacsos kötőanyagok kimondottan rosszul viselkednek, ha a szakszerű autófóliázás előtti tisztítás vegyszereivel érintkeznek. Ez elsődlegesen abban mutatkozik meg, hogy még a ragasztóanyag kocsonyásodásnak, addig a szivacsszerkezet szemcsésedének indul, és az eltávolításra tett kísérletek voltaképpen ezzel a kellemetlen eleggyel kenik össze a karosszériát. Ebben az esetben a takarítás ideje exponenciálisan megnő, az eredményessége pedig drasztikusan lecsökken.

A legjobb és leghatékonyabb megoldás a vegyszerek használatának mellőzése, és a ragasztó radír alkalmazása. A vanília korong károsodás nélkül képes szinte minden rögzítőanyagot maradéktalanul eltávolítani, megfelelő alkalmazás mellett. Titka a lágy, morzsolódó gumi szerű anyagában rejlik, ami a ragasztóval való összedörzsölődés közben forgácsok formájában leválik, így összeszedve és működésképtelenné téve a kemikáliát.

Gyakori hiba az autó fóliázás előtt, a magas fordulatszámon történő alkalmazása, ami nem csak a hatékonyságát rontja, de tartósan alkalmazva a felmelegedés következtében a ragasztó szétkenéséhez vezethet. Célszerű nagy nyomatékú eszközben, alacsony fordulaton és nagy nyomással alkalmazni, így a rendeltetésének megfelelően fog működni.

VISSZA Autó fóliázás felület előkészítés ÚTMUTATÓBÓL.

Autó fóliázás anyag feldolgozás - Felvágjuk a fóliát autófóliázás előtt?

Autó fóliázás anyag feldolgozás - Felvágjuk a fóliát karosszéria fóliázás előtt?: 3. illusztráció
Karosszéria fóliázás 3. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.06.
Utoljára módosítva: 2024.09.26

Az autó fólia felvágása egy sarkalatos pont a karosszériafóliázás folyamatai közt. A hatékony, gyors és precíz munkavégzés megköveteli az alapanyag előzetes előkészítését. Az ötletszerű karosszériafólia levágással szemben nem csak idő, de jelentős költség is megspórolható, arról nem is szólva, hogy az anyag ellenőrzése is egy időben megoldható, ezzel kivédve a karosszéria fóliázás alatt kiderülő hibákat. A karosszéria fólia előzetes feldolgozása összegezve a leghatékonyabb és gazdaságosabb módja az autófóliázás alapanyag előkészítésének.

Autófólia kibontása autó fóliázás előtt

Autófóliázás - dobozolt autófólia 1. illusztráció
Dobozolt autófólia
Autó fóliázás - kibontott autófólia 2. illusztráció
Kibontott autófólia
Karosszériafóliázás - kicsomagolt autófólia 3. illusztráció
Kicsomagolt autófólia

A karosszéria fólia kibontása pofon egyszerű feladat. A doboz felnyitása nem igényel autó fóliázás kapcsán szerzett tapasztalatot, a tekercs kiemelése szintén nem haladja meg a legtöbb laikus képességeit. A belső csomagolás megbontása és az autófólia kiszabadítása nagyjából egy szőnyeg felbontásának bonyolultságával vetekszik. Akkor mégis miért érdemes erre egy külön értekezés keretein belül kitérni? Mint a karosszériafóliázás számos aspektusánál, itt is a részletekben keresendő a válasz.

Autó fólia dobozának ellenőrzése és kibontása

A karosszériafólia kibontás folyamata nem bonyolult, de a teljes képhez ismerni kell a gyártók és forgalmazók működését, a szállítás és gyártás következtében bekövetkező lehetséges hibákat, az esetleges jelentenivalókat pedig azonnal jelezni kell az illetékeseknek. Ebből következik, hogy már jóval az érdemi autó fóliázás megkezdése előtt, a doboz kibontását megelőzően először át kell vizsgálni, külsérelmi nyomok után kutatva.

Autófólia belső csomagolásának kibontása

A hibátlan állapot megerősítése után, a felbontott doboz tartalmát is szemügyre kell venni. A benne található védő csomagolás épsége a biztosíték arra, hogy a karosszéria fólia a gyári állapotának megfelelően érkezett meg, nem érte sem nedvesség, sem bármilyen vegyianyag. Ezen meggyőződések után, az autófólia tekercs kitekerhető és feldolgozható.

Autófólia szegmentálása autó fóliázáshoz

Karosszéria fóliázás - autófólia szegmentálása 1. illusztráció
Autófólia szegmentálása
Autófóliázás - autófólia felvágása 2. illusztráció
Autófólia felvágása
Autó fóliázás - autófólia feltekerése 3. illusztráció
Autófólia feltekerése

Az autófólia optimális alkalmazása autó fóliázás céljából ott kezdődik, hogy az optimalizált méretek alapján történő, megfelelő felvágása mellett, az egyes szegmensek feltekercselése is megfelelően van kihasználva. Az erre vonatkozó protokoll, a karosszériafóliázás előkészítés szerves részét képezi. Ennél a folyamatnál van lehetőség először szemrevételezni az anyag felületét, valamint a hordozó állapotát is megtekinteni. Bár a kibontás előtt meggyőződhetünk a doboz sértetlenségéről, majd a kicsomagoláskor a szeparátor védőfólia érintetlenségéről, harmadik ellenőrző pontként az autó fólia vizuális szemléje is ráerősít a problémamentes karosszéria fóliázás anyaghasználatára.

VISSZA Autó fóliázás anyag vágása ÚTMUTATÓBÓL.

Autó fóliázás előkészítő tisztítása - Hogyan takarítsunk autófóliázás előtt?

Autó fóliázás előkészítő tisztítása - Hogyan takarítsunk karosszéria fóliázás előtt?: 4. illusztráció
Karosszéria fóliázás 4. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.06.
Utoljára módosítva: 2024.09.26

A karosszéria fóliázást megelőző műveletek közül kiemelkedően fontos feladat a felületek megfelelő tisztítása. Az esztétikus és tartós autófóliázás alapját, számos tényező toplistájában, kiemelkedő fontossággal a szakszerű tisztítás uralja. Ennek hiányában, vagy részleges elmaradásában első ránézésre az esztétika, de közvetlenül mögötte a tartósság oltárán is komoly áldozatot mutat. A hanyag vagy helytelen takarítás nyomait könnyű azonosítani a kész autó fóliázáson, jellemző hibajelenségek egész sorát ismerhetjük fel, a kellő tapasztalattal. Ezek együttes elkerülésére alig pár szabály és lépés alkalmazása elegendő, a tökéletes karosszériafóliázás elérésének érdekében.

Autó fóliázás előkészítése - általános takarítás

Autófóliázás - rejtett részek takarítása 1. illusztráció
Rejtett részek takarítása
Autó fóliázás - légbeömlők takarítása 2. illusztráció
Légbeömlők takarítása
Karosszériafóliázás - fő felületek takarítása 3. illusztráció
Fő felületek takarítása

Az általános tisztítás optimális esetben a karosszéria fóliázás előkészítésének egyik utolsó lépése. Ha az autót megfelelő állapotban adták át autó fólia telepítés céljából, látszólag nincs is sok teendő. Természetesen mint sokszor, a látszat itt is csal. Bár a jármű első ránézésre tiszta, ez messze nem azt jelenti, hogy a munka el is van végezve. Az autófóliázás előtti általános tisztítás feladata ugyanis elsősorban a láthatatlan és a rejtőzködő szennyezések eltávolítása.

Kátrányfoltok eltávolítása autó fóliázás előtt

A láthatatlan szennyeződések nevükkel ellentétben a legtöbb esetben kimondottan jól láthatók, ha az ember tudja mit keres, illetve mit kell néznie. Ezek közé tartoznak az apró kátránypöttyök, amik az aszfalt kicsi, olvadt darabkáiként érkeznek a karosszériára, majd ott kihűlve makacsul ragaszkodnak ahhoz. A közönséges nagy nyomású mosók, másnéven a sterimók nem alkalmasak ezek eltávolítására, így az előzetes mosás után is jelen maradnak a felületen. A kátrányoldó vegyszerek hatásosak a probléma feloldására, de ritka alkalmazásuk miatt az autófóliázás előtt, mindennapos feladatnak számít az autó fóliázást hivatásként űzők körében.

Tüskék eltávolítása autófóliázás előtt

A másik láthatatlan szennyeződés típus, már jelentősen közelebb áll a névhez, mint az apró fekete pöttyként jelentkező kátrány. Ez a piszok típus a fényezésbe fúródva majd beleégve okoz kellemetlenséget a karosszériafóliázás specialistáinak. A szakmában tüske néven elhíresült jelenség az autók fékének kopásából származó fém és grafitpor szemcsék, amik az autónak nagy sebességgel ütközve furakodnak a vízszintes és függőleges felületekebe egyaránt. Egy-egy ilyen szemcse tartósan a lakkba ékelődve a meleg és az UV sugárzás hatására beleég a festék felső rétegeibe. Méretéből adódóan alig észrevehető, de könnyen beazonosítható, ha látszólag tiszta karosszérián egy puha mikronszálas kendőt óvatosan végig húzunk. Egyből érzékelhető lesz a fennakadás a tüskés pontokon. Ezek eltávolítására szolgál a gyurma, vagy a gyurmás kendő, ami relatív roncsolásmentesen kiszedi, és megfelelő síkosítás mellett karcolás nélkül leviszi azt a karosszériáról.

Autófóliázás előkészítése - alapozó tisztítás

Karosszéria fóliázás - nagyoló tisztítás 1. illusztráció
Nagyoló tisztítás
Autófóliázás - felületi tisztítás 2. illusztráció
Felületi tisztítás
Autó fóliázás - élek tisztítása 3. illusztráció
Élek tisztítása

A karosszéria fóliázás általános tisztítását minden esetben követi egy hasonlóan alapos, de egészen más célú takarítási eljárás. Az alapozó eljárás célja elsősorban a tartósan por, és kemikáliamentes felület. Ez alatt az általános tisztítási művelet után maradt, valamint egyéb autón található vegyszerek összességét, valamint az eljárás után ráhulló por távoltartását értjük. Az erre a célra tervezett vegyszerek ezt a két feladatot már képesek egyszerre megoldani, ezzel biztosítva az autófóliázás megfelelő felületi körülményeit. A fő felületek tisztítása után az élek szakszerű tisztításával záródik a munkafolyamat, ezzel a jármű készen áll az autó fóliázásra.

VISSZA Autó fóliázás előtti tisztítás ÚTMUTATÓBÓL.

Autófóliázás szakszerű telepítése - Hogyan készül az autó fóliázás?

Autó fóliázás szakszerű telepítése - Hogyan készül az autófóliázás?: 5. illusztráció
Autófóliázás 5. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.05.
Utoljára módosítva: 2024.10.28

A karosszériafóliázás elemeinek sorrendje alapvetően tetszőleges, bár bizonyos elemek sorrendje mégis kötött, a gazdaságosság végett. A takarékos anyagfelvágás mellett ugyanis egyes nagyobb, már leszabott darabok további feldolgozása is meghatározott. Bár a bemutató összeállításnál szempont volt a látványos elölről hátrafelé haladás, a karosszéria fóliázás egyes íratlan szabályait nem szerettük volna áthágni, ezért helyenként a kötelező logika mentén haladtunk.

Autófóliázás telepítése gépháztetőn - motorháztető autó fóliázás

gépháztető fóliázás - motorháztető autófóliázás 1. illusztráció
Gépháztető fóliázás - motorháztető autófóliázás

A négy kétszemélyes elem autófóliázás közül, az első, és sokszor a legegyszerűbb is, a gépháztető. A motorháztető autó fóliázás méretei miatt válik több emberes feladattá, ugyanakkor a megfelelően összeszokott karosszéria fóliások a legtöbb esetben rutinszerű műveletként kezelik és oldják meg. Példánk formája kirívó a témájában, általában nem jellemző az ilyesféle forma extrémitás. A gépháztető karosszériafóliázás felfeszítése és eldolgozása, hasonlóan a tető elemhez, két oldalról, szinkronizált kasírozással, felfeszítéssel és ráhúzással történik. Az eldolgozása gyakran két lépcsős, a zárt állapotban történő körbevágást a felnyitott idom széleinek visszahajtása és lemelegítése követi.

Gépháztető autó fóliázás - autófólia felhelyezése

gépháztető autó fóliázás előtt 1. illusztráció
Gépháztető autó fóliázás előtt
gépháztető karosszériafóliázás felhelyezése 2. illusztráció
Gépháztető karosszériafóliázás felhelyezése
gépháztető karosszéria fóliázás felhelyezve 3. illusztráció
Gépháztető karosszéria fóliázás felhelyezve

A gépháztető karosszéria fóliázás kezdetén, az autó fólia levágott és szegmentált darabját, a már megfelelően letisztított felületre helyezik. A felhelyezett karosszériafólia rögzítésére szükség esetén mágnest, maszkoló szalagot, de akár egy darab fóliát is alkalmazhatnak. A rögzítésnek csak addig kell kitartania, ameddig az autófóliázást végző személyek a megfelelő pozícióba helyezkedve megkezdik a munkát. Bár a speciális alapozó vegyszerek képesek a port tartósan távol tartani a karosszériától, mégis célszerű a lehető leghamarabb tisztítás után felhelyezni az első elem anyagát.

Gépháztető autó fóliázás felső szegmensének ragasztása

Autófóliázás - gépháztető fóliázás megkezdése 1. illusztráció
Gépháztető fóliázás megkezdése
Autó fóliázás - gépháztető fóliázás leragasztása 2. illusztráció
Gépháztető fóliázás leragasztása
Karosszériafóliázás - gépháztető fóliázás kasírozása 3. illusztráció
Gépháztető fóliázás kasírozása

Bár autófóliája válogatja, a legtöbb esetben a felső szegmens leragasztásával kezdődik meg a gépháztető karosszéria fóliázás érdemi munkálata. A félig felhajtott elem végéről a hordozót nagyjából az első harmadig lehúzzák, majd levágják a felesleget. Ezt követően a felszabadult anyag szakaszát, szinkronban mozogva, felváltott kasírozó mozdulatokkal lerögzítik, egészen az elem felső széléig. A félköríves mozdulatoknak köszönhetően a két autófólia telepítő kezében egy-egy háromszög alakú szabad anyag marad, amit már szinkron nélkül, a saját ütemükben ragasztanak a fennmaradó felületre.

Autófóliázás alsó szegmens átfordítása gépháztetőn

gépháztető karosszéria fóliázás felhajtása 1. illusztráció
Gépháztető karosszéria fóliázás felhajtása
gépháztető autófóliázás átfordítása 2. illusztráció
Gépháztető autófóliázás átfordítása
gépháztető autó fóliázás lehajtása 3. illusztráció
Gépháztető autó fóliázás lehajtása

A leragasztott felső szegmens már stabil alapot biztosít az anyag szabadabb mozgatására, így ha mindketten végeztek a fenti munkálatokkal, megkezdődhet az autó fólia átfordítása. A visszahajtott elem aljáról, óvatosan elkezdik leválasztani a hordozót, ügyelve arra, hogy a már rögzített rész ne szenvedjen el deformálódást. A művelet után, a felgyűlt feszültséget, azaz a formából adódó felgyűlt anyagot félköríves mozdulatokkal eloszlatják, egészen addig, ameddig az idomnak megfelelő irányba nem állnak az úgynevezett "Kontrol csíkok". Ekkor a teljes szabad anyagot megfeszítve megemelik, így feloldva a feleslegesen letapadt részeket.

Gépháztető alsó szegmens átmelegítése és autó fóliázás felfeszítése

Karosszériafóliázás - gépháztető fóliázás felmelegítése 1. illusztráció
Gépháztető fóliázás felmelegítése
Karosszéria fóliázás - gépháztető fóliázás megfeszítése 2. illusztráció
Gépháztető fóliázás megfeszítése
Autófóliázás - gépháztető fóliázás lehajtása 3. illusztráció
Gépháztető fóliázás lehajtása

A feszesen tartott anyagot, körülbelül 45° szögben továbbra is feszítve melegíteni kezdik, egészen addig, ameddig a kereszt kontrol vonalak eltűnnek, ezzel feszültségmentessé téve a karosszériafóliázás fennmaradt leragasztását. A kívánt hőmérséklet elérésekor, a karosszéria fóliázást végző személyek a lehető legnagyobb átfogással, fokozatosan megkezdik az ívre formálást. Egyes körökben ezt rányújtásnak is nevezik, de az elnevezés nem helytálló, hiszen a mozdulatsor célja nem az anyag meghosszabbítása, csak a megfelelő forma felvétele. A gépháztető autófóliázás utolsó pár centiméterének ráhúzása a leg kritikusabb, mert a szélhez közeledve a feszültségmentes ragasztás nagyban megkönnyíti az eldolgozást.

Felfeszített autófóliázás rögzítése a gépháztetőn

gépháztető autó fóliázás leragasztása 1. illusztráció
Gépháztető autó fóliázás leragasztása
gépháztető karosszériafóliázás kasírozása 2. illusztráció
Gépháztető karosszériafóliázás kasírozása
gépháztető karosszéria fóliázás felragasztva 3. illusztráció
Gépháztető karosszéria fóliázás felragasztva

A felfeszített gépháztető autó fóliázás látványos része elkészült, de a munka még korán sincs kész. A kisimult anyag ugyanis csak a látszat, az autófólia alatt még nagy mennyiségű levegő vár eltávolításra. Erre a legjobb módszer a szisztematikus fentről lefele kasírozás, a már ismert félköríves mozdulatokkal. A kellő odafigyeléssel kvázi buborékmentes karosszériafóliázás alakítható ki, megfelelő tapasztalattal akár az autó fólia kasírozón keresztül is érezhető, hol van tökéletes tapadás, és hol található még levegős rész. A legtöbb modern karosszériafólia rendelkezik légcsatornával, ami a gyors és hatékony levegő elvezetésért felel, ezzel elképesztő módon megkönnyítve a karosszéria fóliázást.

Leragasztott gépháztető autó fóliázás körbevágása

Autófóliázás - gépháztető fóliázás nagyolása 1. illusztráció
Gépháztető fóliázás nagyolása
Autó fóliázás - gépháztető fóliázás körbevágása 2. illusztráció
Gépháztető fóliázás körbevágása
Karosszériafóliázás - gépháztető fóliázás korrekciója 3. illusztráció
Gépháztető fóliázás korrekciója

A leragasztott gépháztető karosszéria fóliázás körbevágása bárhol elkezdhető, bár ebben az esetben is érdemes a logikára hallgatva a megfelelő irányból megkezdeni. A felső szegmens, vagyis a motorháztető szélvédő felé eső éle zárt állapotban a legkönnyebben hozzáférhető és eldolgozható, ezért érdemes azzal kezdeni. A megfelelő méretre vágás általában a visszahajtás szükséges méretével azonos, de ettől el szabad térni, az egyetlen szempont az eredeti szín elrejtése zárt állapotban. Az oldalélek körbevágásához szamárvezetőként használható a két szomszédos elem, természetesen vigyázva, a szikét megfelelő szögben tartva kell végig vágni, ezzel megóvva az elemek fényezését.

Körbevágott autófóliázás élek befordítása

gépháztető karosszéria fóliázás élfűtése 1. illusztráció
Gépháztető karosszéria fóliázás élfűtése
gépháztető autófóliázás behajtása 2. illusztráció
Gépháztető autófóliázás behajtása
gépháztető autó fóliázás élfordítása 3. illusztráció
Gépháztető autó fóliázás élfordítása

A körbevágott autófóliázás élek befordítása, ha minden megelőző művelet megfelelően zajlott, egyszerű feladatnak számít. A vágáshoz hasonlóan, a sárvédő elemek segítenek a kasírozó használatával történő visszahajtásban, de akár telepítő kesztyűvel is elvégezhető. A vastagabb, ridegebb anyagok befordításához indokolt lehet a hőpisztoly használata, ami segít a szükséges lágyság elérésében. A hátsó él behajtását ekkor már célszerű véglegesen elvégezni, mert a gépháztető felnyitása után már jelentősen hozzáférhetetlenné válik a legtöbb modell esetén.

Visszahajtott autó fóliázás leragasztása a motorháztetőn

Karosszériafóliázás - gépháztető fóliázás eldolgozása 1. illusztráció
Gépháztető fóliázás eldolgozása
Karosszéria fóliázás - gépháztető fóliázás visszahajtása 2. illusztráció
Gépháztető fóliázás visszahajtása
Autófóliázás - gépháztető fóliázás lesütése 3. illusztráció
Gépháztető fóliázás lesütése

Visszahajtott autó fóliázás leragasztása a motorháztetőn a legkönnyebben akkor kivitelezhető, ha az nyitva van. A felhajtott gépházfedél oldal és első éleit hőlégfúvó segítségével a szükséges mértékig kell hevíteni, majd teljesen visszahajtani a belső peremre. Megfelelő rutinnal ez gyakorlatilag percek alatt elvégezhető, így nem tartozik a leg időigényesebb folyamatok közé. A visszahajtás rögzítéséhez, szintén hőpisztoly használatára van szükség, a kellő teljesítménnyel 90-100 °c felületi hőmérsékletre kell melegíteni, a kritikus pontokon utána nyomni, akár rásimítani, így véglegesítve a motorháztető karosszériafóliázást.

Autófóliázás telepítése első lökhárítón - első ütköző autó fóliázás

Első lökhárító fóliázás - frontális ütköző autó fóliázás 1. illusztráció
Első lökhárító fóliázás - frontális ütköző autó fóliázás

Az autófóliázás telepítése első lökhárítóra a két legbonyolultabb elem megmunkálása közül esetünkben a legnehezebb. Első ütköző autó fóliázás szempontjából, minden megtalálható rajta, ami egy karosszériafóliázás közben nehezítésként előfordulhat. A többszörösen megtört formájú fő idom és a légbeömlők, fixen ragasztott rácsok, szoros, apró hézagok, nem is említve a "T" alakú lámpa áthidalót. Ezek összességét bátran nevezhetjük a karosszéria fóliázás egyik sötét bugyrának. Egy ilyen komplex összetettségű idom autófóliázásánál mindenképpen érdemes esztétikai és logikai blokkokra bontani a fóliázandó felületeket, majd eszerint megkezdeni a kihívásokkal teli munkát.

Első lökhárító autó fóliázás bepótlása

Első lökhárító karosszériafóliázás pótlás előtt 1. illusztráció
Első lökhárító karosszériafóliázás pótlás előtt
Első lökhárító karosszéria fóliázás pótlás közben 2. illusztráció
Első lökhárító karosszéria fóliázás pótlás közben
Első lökhárító autófóliázás pótlás után 3. illusztráció
Első lökhárító autófóliázás pótlás után

Az első lökhárító karosszériafóliázás bepótlása a már említett logikai és esztétikai blokkok alapján történik, de mik is ezek és miért van rájuk szükség? Ehhez szükséges megérteni, mit takar a két kifejezés, és noha külön értelmezendőek, mégis szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A logikai pótlások feladata az anyag tehermentesítése a legkevesebb pótlás alkalmazásával. De ha a pótlás kerülendő, miért van rá mégis szükség? A választ a lökhárító formájában kell keresni, illetve a karosszéria fólia viselkedésében. Röviden minden visszahajtás miatt feszültség keletkezik az anyagban, és a felgyűlt feszültség előbb utóbb felváláshoz vezet.

Az autófóliázás logikai bepótlása az első lökhárítón

Oldalsó légbeömlő autó fóliázás, allépés: 1. illusztráció
Oldalsó légbeömlő autó fóliázás
Oldalsó légbeömlő karosszériafóliázás megvágása, allépés: 2. illusztráció
Oldalsó légbeömlő karosszériafóliázás megvágása
Első diffúzor karosszéria fóliázás megvágása, allépés: 3. illusztráció
Első diffúzor karosszéria fóliázás megvágása

A karosszéria fóliázás logikai bepótlása az első lökhárítón a teljes elem beborításának folyamatán, jobban mondva annak eseményeinek képzeletbeli visszafelé játszásán. Ahhoz hogy ezt megértsük, el kell játszani a gondolattal; Mi történik, ha egyetlen autó fólia darabból készülne el a teljes lökhárító fóliázás? Példa autónknál maradva, a fő felület felhúzása után, a bemélyedések mentén egyre beljebb és beljebb jutva, jelentősen megnőne a fólia feszültsége, ráadásul ahogy egyre vékonyodnak az elemek, úgy lesz egyre nehezebb kivezetni, vagy elnyeletni azt. Az átlag tűréshatár, nagy visszafordulású elemeknél, még a legjobb minőségű autófóliák esetében is 2-3 fordulási pont, ezért a harmadik szinttől már érdemes, sőtt szükséges autófóliázás pótlásokat alkalmazni.

Első lökhárító autó fóliázás bal oldalának felhelyezése telepítéshez

Első lökhárító autófóliázás előtt 1. illusztráció
Első lökhárító autófóliázás előtt
Első lökhárító bal oldala autó fóliázás közben 2. illusztráció
Első lökhárító bal oldala autó fóliázás közben
Első lökhárító bal oldala karosszériafóliázás felfeszítés után 3. illusztráció
Első lökhárító bal oldala karosszériafóliázás felfeszítés után

Az első lökhárító fóliázás bal oldalának felhelyezése a fő felület megkezdése. Bár a kezdő oldal tetszőleges, a pótlások befejezését követően célszerű a lehető leghamarabb telepíteni a nagy felületet is, hiszen az idő múlásával a már elkészült idomokon a karosszériafólia megkezdi a "geometriai helyezkedést". Ha ez a folyamat egyszerre történik, az esetleges tapadási hibák azonnal jelentkeznek, a telepítők még műhely körülmények közt korrigálhatják azokat. Fő felület autó fóliázásánál ezért figyelni kell az időre, valamint a pótlások elhelyezkedésére egyaránt.

Első lökhárító autófóliázás bal oldal felhelyezés

bal oldali karosszéria fóliázás feszítése, allépés: 1. illusztráció
Bal oldali karosszéria fóliázás feszítése
bal oldali autófóliázás behajtása, allépés: 2. illusztráció
Bal oldali autófóliázás behajtása
bal oldali autó fóliázás kasírozása, allépés: 3. illusztráció
Bal oldali autó fóliázás kasírozása

Az első lökhárító fóliázás bal oldal felhelyezése az autófólia visszahajtásával kezdődik, majd a hordozó eltávolításával folytatódik. A rögzítésre általában maszkoló szalagot használnak, mert az ütközők műanyagból készülnek, így nem mágnesezhetőek. A hordozótól megszabadított autófóliát a telepítők középről kifelé haladva felmelegítik, majd egyikük vízszintesen húzza, még a másik függőleges irányban szétfeszítve, lépésenként illeszti tá a karosszériára. A feltapadt fóliát kasírozó segítségével légtelenítik, a szükséges pontokon a pótlásokhoz ragasztják.

Első lökhárító autófóliázás jobb oldalának felhelyezése telepítéshez

jobb oldali karosszériafóliázás feszítése 1. illusztráció
Jobb oldali karosszériafóliázás feszítése
jobb oldali karosszéria fóliázás kasírozása 2. illusztráció
Jobb oldali karosszéria fóliázás kasírozása
jobb oldali autófóliázás felhelyezve 3. illusztráció
Jobb oldali autófóliázás felhelyezve

Az első lökhárító fóliázás jobb oldalának felhelyezése hasonlóan a bal oldal telepítéséhez történik, annyi különbséggel, hogy a felfeszítést megelőzően a karosszéria fólia átfordítását, feszültségmentesítését is el kell végezni. Ha a hordozó leválasztása megfelelő helyen történt, a keletkező anyagtöbblet minimális, ezért az átfordítást követően alig, vagy egyáltalán nem kell hőlégfúvóval rásegíteni a műveltre. Ha a megfelelő irányba állítás megtörtént, a feszítés és ráhúzás művelete a már látott módon történik.

Első lökhárító autófóliázás felső szegmens rögzítése

Első lökhárító autó fóliázás megvágása 1. illusztráció
Első lökhárító autó fóliázás megvágása
Első lökhárító karosszériafóliázás kasírozása 2. illusztráció
Első lökhárító karosszériafóliázás kasírozása
Első lökhárító karosszéria fóliázás tehermentesítése 3. illusztráció
Első lökhárító karosszéria fóliázás tehermentesítése

Első lökhárító fóliázás felső szegmens rögzítéséhez először kötés mentesíteni kell az autófóliát, vagyis szabaddá kell tenni a mozgását azokon a részeken, ahol az elem nem fordul vissza saját magába. Esetünkben a fényszórók és a "vesék" (felső légbeömlők) közt nincs fényezett elem, ezért a vágás gyakorlatilag a "T" forma szárától, egészen a karosszériafólia széléig ér mind a két oldalán. Az így elkészített hézag szabad mozgást biztosít a felső szegmens felfeszítéséhez. Ennek megkezdése előtt azonban érdemes a felfelé néző szabad fólia végeket részlegesen bedolgozni a lámpa és a vesék alá, a behulló por kivédése érdekében.

Első lökhárító autó fóliázás felső szegmens felfeszítése

felső szegmens autófóliázás felszedése, allépés: 1. illusztráció
Felső szegmens autófóliázás felszedése
felső szegmens autó fóliázás melegítése, allépés: 2. illusztráció
Felső szegmens autó fóliázás melegítése
felső szegmens karosszériafóliázás feszítése, allépés: 3. illusztráció
Felső szegmens karosszériafóliázás feszítése

Az első lökhárító fóliázás felső szegmensének felfeszítése a szükséges vágások elvégzése után a feszültségben gazdag, leragasztott autó fólia visszaszedésével folytatódik. A felszabadított szakaszt hőlégfúvó segítségével lágyra kell hevíteni, hogy az ívre feszítve, könnyen felvegye annak formáját. A ráfeszítés egységes erővel, szakaszonként fokozatos igazítással történik. Az autófóliázás felső szegmense kasírozás után már csak az eldolgozást igényli, de célszerű ezt a végére hagyni, a többi lökhárító résszel együtt.

Első lökhárító autófóliázás eldolgozása

Első lökhárító karosszéria fóliázás eldolgozás előtt 1. illusztráció
Első lökhárító karosszéria fóliázás eldolgozás előtt
Első lökhárító autófóliázás eldolgozás alatt 2. illusztráció
Első lökhárító autófóliázás eldolgozás alatt
Első lökhárító autó fóliázás eldolgozás után 3. illusztráció
Első lökhárító autó fóliázás eldolgozás után

Első lökhárító fóliázás eldolgozása a pótlásokhoz hasonlóan kimondottan időigényes folyamat. Ennek megértéséhez elég alapul venni azt, hogy bár az első lépések alkalmával, az autófólia tehermentesítése megtörtént, az illesztési pontokra még így is rá kell dolgozni a külső autó fólia darabot. A folyamatot továbbá az is lassítja, hogy mind a találkozási pontok, mind a külön álló élek körbevágása és besimítása után, a szakaszokat egyenként le is kell melegíteni, szükség esetén kasírozóval rásegíteni a tapadásra a tartós végeredmény érdekében.

Első lökhárító autó fóliázás eldolgozása részletesen

maszk karosszériafóliázás eldolgozása, allépés: 1. illusztráció
Maszk karosszériafóliázás eldolgozása
beömlő karosszéria fóliázás eldolgozása, allépés: 2. illusztráció
Beömlő karosszéria fóliázás eldolgozása
diffúzor autófóliázás eldolgozása, allépés: 3. illusztráció
Diffúzor autófóliázás eldolgozása

Példa autónk esetében az első lökhárító fóliázás eldolgozásához a hézagolás is meglehetősen szűkre van hagyva, így a lámpák és vesék körüli szélek megvágása nagy koncentrációt és precizitást igényel. A bepótlások illesztési pontjainak eléréséhet először mindenhol a kellő mélységig be kell kasírozni az autófóliát, majd a szükséges átfedés elérése után szabad csak megvágni. Egyes részeknél, például a középső-alsó beömlőnél, ahhoz hogy ez kivitelezhető legyen, először tehermentesítő metszést kell alkalmazni, csak ezután hajtható be a karosszéria fólia a kívánt mélységig.

Autófóliázás telepítése első sárvédőre - első kerékidom autó fóliázás

Első sárvédőn fóliázás - kerékjárati ív autó fóliázás 1. illusztráció
Első sárvédőn fóliázás - kerékjárati ív autó fóliázás

Autó fóliázás telepítése az első sárvédőre egy kis megkönnyebbülést jelenthet az első lökhárító után. A front oldali kerékidomok mérete és formája ugyan eltérő lehet, de egy-egy extrém kivételt leszámítva nem a legnehezebb feladat a karosszériafóliázás tevékenyégi körben. Az autófólia felhúzását követően a felület légtelenítése, majd fokozatos leragasztása a legtöbb esetben pár perc alatt elvégezhető. Mintaautónk esetében azonban ez is kihívásokkal telített, hiszen a modell formája még a szétszerelés után is tartogat meglepetéseket. A karosszéria fóliázás eldolgozása szintén komoly koncentrációt igényel, hiszen a szűk elemhézagok mellett még a negatív ívekben elhelyezett kivágások is nehezítik a munkát.

Autó fóliázás felhelyezése első sárvédőre

Első sárvédő karosszériafóliázás előtt 1. illusztráció
Első sárvédő karosszériafóliázás előtt
Első sárvédő karosszéria fóliázás felhelyezése 2. illusztráció
Első sárvédő karosszéria fóliázás felhelyezése
Első sárvédő autófóliázás nagyolása 3. illusztráció
Első sárvédő autófóliázás nagyolása

A karosszériafóliázás felhelyezése első sárvédőre az elem talán leg egyszerűbb része, bár ez sem leányálom. A legtöbb kerékidommal szemben, ez többszörösen csavart és hajlított formákkal operál, mindezt feldobva az index dekor takaró negatív ívben elhelyezett kivágásaival. Ezeket figyelembe véve a fóliázó szakember először is a rögzített karosszéria fólia körbevágásával kell hogy kezdjen, előzetesen átgondolva, hol lesz szükség az esetleges formálásokhoz többletre, illetve hol igényelt a tehermentesítése az anyagnak.

Első sárvédő autófóliázás felfeszítése

Első sárvédő autó fóliázás ráhúzása 1. illusztráció
Első sárvédő autó fóliázás ráhúzása
Első sárvédő karosszériafóliázás kifeszítése 2. illusztráció
Első sárvédő karosszériafóliázás kifeszítése
Első sárvédő karosszéria fóliázás felragasztva 3. illusztráció
Első sárvédő karosszéria fóliázás felragasztva

Az első sárvédő autófóliázás felfeszítése a lenagyolás után, már jelentősen egyszerűbb, feltéve, ha az megfelelően történt meg. A felhúzás megkezdését célszerű az ív kezdeti pontján, esetünkben a fényszóró felöli oldalon elkezdeni, majd haladni a domborulatot követve az ellenkező irány felé. A negatív ívtörések leragasztása előtt szükséges lehet a karosszériafólia hővel történő lágyítása, majd fokozatos formálása, akár több lépésben is. A cél továbbra is a tehermentesített autó fóliázás, vagyis a homorulat besimítása közben folyamatosan ki kell vezetni a többlet anyagot.

Első sárvédő autó fóliázás fényszóró körbevágása

sárvédő autófóliázás nagyolása 1. illusztráció
Sárvédő autófóliázás nagyolása
sárvédő autó fóliázás megvágása 2. illusztráció
Sárvédő autó fóliázás megvágása
sárvédő karosszériafóliázás behajtása 3. illusztráció
Sárvédő karosszériafóliázás behajtása

A sárvédő fóliázás körbevágása a fényszórónál több szempontból is odafigyelést igényel. A nem megfelelő szögben tartott szike mind két oldal szélében, vagyis a lámában és a fényezésben is kárt tehet, ezért érdemes kitámasztó és vezető gyanánt is az elemeket használni. A megfelelő siklás érdekében, valamint a bőr betapadása ellen is érdemes aplikátor kesztyűben végezni ezt a folyamatot. A körbevágott fényszóró széleiről hasznos lehet a nyesedék eltávolítása, a befordítást és besimítást csak ez után szabad elvégezni.

Első sárvédő autófóliázás kerékjárati ív bedolgozása

kerék ív karosszéria fóliázás befordítása 1. illusztráció
Kerék ív karosszéria fóliázás befordítása
kerék ív autófóliázás besimítása 2. illusztráció
Kerék ív autófóliázás besimítása
kerék ív autó fóliázás vágása 3. illusztráció
Kerék ív autó fóliázás vágása

Az első sárvédő karosszéria fóliázás kerékjárati ív bedolgozása a fólia befordításával kezdődik, majd az irányba állt anyagszél rásimításával és rásütésével folytatódik. A munkamenet a belső perem mentén végrehajtott vágással ér véget, aminél fokozott figyelemmel és körültekintéssel kell eljárni, vigyázva az ív fényezésére. Az elkészült vágás után, ellenőrző lehetőségként hőlégfúvóval érdemes rámelegíteni, és figyelni az anyag esetleges mozgását. Ilyen esetben hevítéssel és ismételt lenyomással orvosolhatóak a felválások.

Első sárvédő autó fóliázás körbevágása

sárvédő karosszéria fóliázás bevágása 1. illusztráció
Sárvédő karosszéria fóliázás bevágása
sárvédő autófóliázás körbevágása 2. illusztráció
Sárvédő autófóliázás körbevágása
sárvédő autó fóliázás vágása 3. illusztráció
Sárvédő autó fóliázás vágása

Az elem külsőjének eldolgozása már részlegesen kész állapotban van, de még messze a munka vége. A hosszú élek és belső nyílások körbevágása már fele annyira megerőltető, mint a szűk hézagos szakaszokon, de itt is érdemes észnél lenni, és betartani a kontúrvágás kitámasztási és szögben tartási szabályait. A teljes körbevágást követően enyhe nyomással érdemes megkezdeni a behajtást, hogy a kasírozóval gyorsan és hatékonyan tudjuk a behajtásokat elvégezni.

Első sárvédő autófóliázás körbedolgozása

sárvédő karosszériafóliázás behajtása 1. illusztráció
Sárvédő karosszériafóliázás behajtása
sárvédő karosszéria fóliázás lehajtása 2. illusztráció
Sárvédő karosszéria fóliázás lehajtása
sárvédő autófóliázás kivágva 3. illusztráció
Sárvédő autófóliázás kivágva

A kasírozóval elkészített behajtásoknál mindig érdemes egyfajta menetirányt fenntartani, egyik sarokponttól a másikig haladni. A sarokpontok eldolgozásához szintén hasznos, ha egy erre a célra fenntartott autófólia fület hagyunk, és ezzel segítjük majd a teljes ráfordulást az idomra. A besimított élek tapadására ebben az esetben is érdemes lehet a hőlégfúvó bevetése. A teljes eldolgozottság állapotában még utoljára érdemes átnézni az elemet, felválásokat kutatva még a lemelegítés előtt.

Első sárvédő autó fóliázás lemelegítése

sárvédő autó fóliázás lemelegítése 1. illusztráció
Sárvédő autó fóliázás lemelegítése
sárvédő karosszériafóliázás lesütése 2. illusztráció
Sárvédő karosszériafóliázás lesütése
kész sárvédő karosszéria fóliázás 3. illusztráció
Kész sárvédő karosszéria fóliázás

Az első sárvédő autó fóliázás utolsó munkafolyamata az elem teljes és alapos lemelegítése. Tekintettel a nagy igénybevételre (felcsapódó víz, sár, kövek), a kerékjárati ívek lesütése kiemelten fontos. Más elemekhez hasonlóan ennél is 90-100 °C hőmérséklet a kívánt cél, de az érzékeny részeknél ehhez társul egy kifejezetten erős leszorítás is, ami véglegesíti a karosszériafólia letapadását.

Autófóliázás telepítése hátsó sárvédőn - hátulsó kerékjárati ív autó fóliázás

Hátsó sárvédő fóliázás - oldalidom karosszériafóliázás 1. illusztráció
Hátsó sárvédő fóliázás - oldalidom karosszériafóliázás

A hátsó sárvédő autó fóliázás közepesen nehéz feladat, bár egyes modelleknél ez negatív és pozitív szélsőségként is előfordulhat. Nehezítésként jelen lehet az alsó-felső áthidalás jelensége, ami a küszöb és az oszlopok áthidalóinak egyben létét mutatja, vagyis egyetlen karosszéria fólia darab fedi le az autó teljes oldalát. Esetünkben a küszöb elem teljesen különálló, ezért csak az oldalfal és az oszlop híd karosszériafóliázásával kell foglalkoznunk. Az eldolgozás ezekhez mérten könnyül vagy nehezedik.

Hátsó sárvédő autófóliázás felhelyezése

sárvédő autófóliázás felhelyezése 1. illusztráció
Sárvédő autófóliázás felhelyezése
sárvédő autó fóliázás lehúzása 2. illusztráció
Sárvédő autó fóliázás lehúzása
sárvédő karosszériafóliázás levágása 3. illusztráció
Sárvédő karosszériafóliázás levágása

Az első karosszéria fóliázás rögzítési pontot általában a sárvédőelem közepén érdemes létrehozni, hátrafelé rögzíteni, és onnan haladni kettő illetve négy irányba. A visszahajtást követően, a hordozót a lökhárítónál látottakhoz hasonlóan kell leválasztani, és az autófólia átfordítás után megkezdeni a ragasztást. A stabil feszítési pont kialakítása után, az irányba álló autó fólia feszítése elkezdhető.

Hátsó sárvédő autó fóliázás telepítése

sárvédő karosszéria fóliázás felfeszítése 1. illusztráció
Sárvédő karosszéria fóliázás felfeszítése
sárvédő autófóliázás kasírozása 2. illusztráció
Sárvédő autófóliázás kasírozása
sárvédő autó fóliázás rögzítése 3. illusztráció
Sárvédő autó fóliázás rögzítése

A hátsó sárvédő karosszériafóliázás telepítése érdemben az anyag megfeszítésével és ráhúzásával kezdődik el. Ennél az elemnél kiemelt fontosságú a levegő gyors és pontos kinyomása, mert az autó oldalával érintkezve is bezárhatjuk a gázok útját, ezzel nagy bosszúságot okozva. A szélekig kitolt buborékok eltávolítása után, célszerű egészen a szomszédos szélekig leragasztani az anyagot, így meggyorsítva a közelgő körbevágást.

Oszlop áthidaló autófóliázás telepítése

áthidaló karosszériafóliázás feszítése 1. illusztráció
Áthidaló karosszériafóliázás feszítése
áthidaló karosszéria fóliázás melegítése 2. illusztráció
Áthidaló karosszéria fóliázás melegítése
áthidaló autófóliázás behajtása 3. illusztráció
Áthidaló autófóliázás behajtása

Az A-B-D oszlop áthidaló karosszéria fóliázás optimális esetben különálló elem, esetünkben azonban nem, ezért a telepítés is némiképpen bonyolultabb. A megindított sárvédő elem felfelé ívelő szakaszát fokozatosan 20-30 cm átfogásokkal kell szét és ráfeszíteni némi melegítés kíséretében, így szépen felveszi az ívet anélkül, hogy túl sok feszültség gyűlne fel az anyagban. Ezzel a metódussal a teljes áthidaló végig ragasztható, a végponton pedig a megfelelő irányba feszítéssel rögzíthető eldolgozáshoz.

Hátsó sárvédő autó fóliázás alsó szegmens telepítése

sárvédő autó fóliázás elfeszítése 1. illusztráció
Sárvédő autó fóliázás elfeszítése
sárvédő karosszériafóliázás formálása 2. illusztráció
Sárvédő karosszériafóliázás formálása
sárvédő karosszéria fóliázás rögzítése 3. illusztráció
Sárvédő karosszéria fóliázás rögzítése

A hátsó sárvédő autófóliázás alsó szegmensének telepítése az utolsó szabadon maradt fólia felület rögzítésének feladata. A jobbára függőleges elemszakasz aljáról, óvatos visszaszedéssel egészen a felezőpontig bontandó a ragasztás, majd a karosszériától eltartva némi meleg segítségével a megfelelő formára kell kasírozni. A felgyűlt feszültséget érdemes folyamatosan eloszlatni, kimondottan kerülendő az ajtó felé történő kivezetése. (az ajtószélek felhullámosodását okozhatja)

Hátsó sárvédő autófóliázás körbevágása

tető ív autófóliázás körbevágása 1. illusztráció
Tető ív autófóliázás körbevágása
ablak ív autó fóliázás körbevágása 2. illusztráció
Ablak ív autó fóliázás körbevágása
lámpa ív karosszériafóliázás körbevágása 3. illusztráció
Lámpa ív karosszériafóliázás körbevágása

A hátsó sárvédő autó fóliázás körbevágása a szomszédos elemek mentén és a szikem megfelelő szögben tartásával kockázatmentes és egységes eredményt ad. A víz vető gumik alsó pereménél történő metszéseknél érdemes figyelembe venni, hogy mekkora beláthatóságot biztosítanak, szükség esetén akár jelentősen a széleknél kijjebb is indokolt lehet a ráhagyás. Ilyenkor ajánlott maszkoló szalaggal ellátni a gumielemeket, ezzel elkerülve a karcolásokat. Példa modellünknél ez a probléma nem áll fenn, a víz vetők szorosan a karosszéria mellett 1 mm hézaggal helyezkednek el.

Hátsó sárvédő autó fóliázás eldolgozása

áthidaló karosszéria fóliázás eldolgozása 1. illusztráció
Áthidaló karosszéria fóliázás eldolgozása
 vízvető autófóliázás eldolgozása 2. illusztráció
vízvető autófóliázás eldolgozása
lámpa autó fóliázás eldolgozása 3. illusztráció
Lámpa autó fóliázás eldolgozása

A hátsó sárvédő karosszériafóliázás eldolgozása a megfelelő körbevágás után, hőpisztoly és kasírozó használatának kombinációjával történik. A vissza és behajtások, annak függvényében, hogy mely elemrész eldolgozása történik, különböző módon zajlik le. A felső áthidaló ív széleinek leragasztása egyszerű, hiszen az eltávolított tetőléc vájatában rengeteg hely áll rendelkezésre. A víz vető lécek esetében már jelentősen nagyobb odafigyeléssel kell eljárni, a begyűrések elkerülése érdekében. A lámpa felöli élek bedolgozásához kiváló segítség a búra széleinek támasztékként használata.

Hátsó sárvédő autófóliázás lemelegítése

Hátsó sárvédő karosszériafóliázás lemelegítése 1. illusztráció
Hátsó sárvédő karosszériafóliázás lemelegítése
Tető ív karosszéria fóliázás lemelegítése 2. illusztráció
Tető ív karosszéria fóliázás lemelegítése
kész hátsó sárvédő autófóliázás 3. illusztráció
Kész hátsó sárvédő autófóliázás

Mint minden elemnél, a hátsó sárvédő karosszéria fóliázás lemelegítése is létfontosságú, hiszen a kerékjárati ív itt is komoly igénybevételnek van kitéve, az ajtó felöli él a ki és beszállások miatt szintúgy. Az alapos lesütés az elem szélei mentén, fokozatos, lépésenkénti haladással lehetőséget biztosít a tapadás ellenőrzésére, szükség esetén akár telepítő kesztyűvel, akár kasírozóval a még mozgásképes szakaszokat ismételt melegítéssel és lenyomással lehet megfelelően leragasztani, rögzíteni.

Autófóliázás telepítése ajtókra - ajtó autó fóliázás

Ajtó fóliázás - nyílászáró autó fóliázás 1. illusztráció
Ajtó fóliázás - nyílászáró autó fóliázás

Autófóliázás telepítése ajtóra általában a jó előre a hátsó sárvédőből kivágott anyagból készül. A kimetszett elem lenagyolása után felső és alsó szegmensre bontással jól elválasztható és könnyen telepíthető. Általában fejtörést a kilincsek, vagy azok helye, illetve egyes modellek esetében a visszapillantó tükrök körüli részek okoznak, esetünkben azonban ezek közül egyik sem áll fenn. A minta autó ajtó fóliázása egy átlagosnál könnyebb és egyszerűbben elvégezhető folyamat, a rajta található negatív és pozitív ívek aránylag kis méretkülönbséggel operálnak.

Ajtó autó fóliázás telepítés megkezdése

karosszériafóliázás hordozó visszahajtása 1. illusztráció
Karosszériafóliázás hordozó visszahajtása
karosszéria fóliázás hordozó bevágása 2. illusztráció
Karosszéria fóliázás hordozó bevágása
autófóliázás hordozó levágása 3. illusztráció
Autófóliázás hordozó levágása

Az ajtó autófóliázás telepítés megkezdésének első lépése a karosszériafólia felső szegmensének leválasztása a hordozóról. A felhajtott szilikon bevonatú liner-t olló vagy rollcut segítségével leválasztjuk az anyagról, ügyelve arra, hogy a folyamat ne járjon forgácsolással. Ennek kivédése érdekében érdemes élezett, vagy cserélt pengéjű eszközöket alkalmazni a célra. A leválasztott hordozót eltávolítva válik szabaddá a felső szegmens autó fóliázás felülete, megkezdhető a ragasztás.

Ajtó autófóliázás ragasztása

autó fóliázás felső szegmens telepítése 1. illusztráció
Autó fóliázás felső szegmens telepítése
karosszériafóliázás felső szegmens ragasztása 2. illusztráció
Karosszériafóliázás felső szegmens ragasztása
karosszéria fóliázás alsó szegmens kasírozása 3. illusztráció
Karosszéria fóliázás alsó szegmens kasírozása

Az ajtó karosszéria fóliázás ragasztása a hordozó eltávolítása után a felső szegmens telepítésével az autófólia darab rögzítésre kerül. A kilincsgödör bedolgozása ennél a pontnál még nem szempont, a feszültségmentes áthidalása és a felső részénél való rögzítés a feladat. Az ajtó alsó szegmensének ragasztása a hordozó maradék darabjának eltávolítása után, az íveket követő fokozatos kasírozással történik. A küszöb élének találkozásánál a hézag áthidalásával letapasztva megkönnyíthető a vágás és az eldolgozás folyamata is.

Ajtó autó fóliázás körbevágása

Ajtó autófóliázás oldal vágása 1. illusztráció
Ajtó autófóliázás oldal vágása
Ajtó autó fóliázás felső vágása 2. illusztráció
Ajtó autó fóliázás felső vágása
Ajtó karosszériafóliázás alsó vágása 3. illusztráció
Ajtó karosszériafóliázás alsó vágása

Az ajtó autó fóliázás körbevágása az elemhatárok peremét sablonként használva gyorsan elvégezhető. A küszöbhatár vágását követően a visszahajtás azonnal elvégezhető, így optimalizálva a karosszériafóliázás sebességét. A víz lehúzó léc megvágása, különösen a tükör alatti szakaszon, nagy óvatosságot igényel, célszerű jelentősen lassabban végezni, mint a többi oldalon. A díszléc alatt megvágott festék komoly korrózió kockázat, ezért minden körülmények közt kerülendő. Ennek kivédésére a vágás tempójának csökkentése kiváló megoldás.

Ajtó autófóliázás kilincsgödör bedolgozása

kilincsgödör karosszéria fóliázás megkezdése 1. illusztráció
Kilincsgödör karosszéria fóliázás megkezdése
kilincsgödör autófóliázás behajtása 2. illusztráció
Kilincsgödör autófóliázás behajtása
kilincsgödör autó fóliázás korrekciója 3. illusztráció
Kilincsgödör autó fóliázás korrekciója

Ajtó kilincsgödör karosszéria fóliázás bedolgozása célzott besimítást igényel, kezdve a kilincsretesz fészektől, egészen a markolat zsanérüregéig. A fokozatos fel-le történű kipréselése a levegőnek egységes levegőkipréselést eredményez, valamint aránylag tehermentes letapadást biztosít az autófóliának. A sikeresen leragasztott felület, a szélekhez hasonlóan, nagy hőt igényel, hogy a rögzített állapot tartósan megmaradjon. A kilincsgödröt érdemes a beragasztás után az egész elem lemelegítésénél, majd a teljes autó lesütésénél is még egyszer átmelegíteni.

Ajtó autó fóliázás élek eldolgozása

Ajtó karosszériafóliázás élek lemelegítése 1. illusztráció
Ajtó karosszériafóliázás élek lemelegítése
Ajtó karosszéria fóliázás élek lenyomása 2. illusztráció
Ajtó karosszéria fóliázás élek lenyomása
kész ajtó autófóliázás 3. illusztráció
Kész ajtó autófóliázás

Ajtó autófóliázás éleinek lemelegítése az ajtóelem záró művelete. A visszahajtott szakaszok fokozatos hevítésével a ragasztó tapadása aktiválódik, az autó fólia megkezdi a végleges geometria elérését. A lemelegítés fontossága elsősorban abban rejlik, hogy az erőteljesen letapadt szélek fix pontként viselkedve segítik a fő felület mozgását, amig a karosszériafólia eléri a végleges geometriáját.

Autófóliázás telepítése küszöbre - küszöb autó fóliázás

Küszöb fóliázás - alvázperem autó fóliázás 1. illusztráció
Küszöb fóliázás - alvázperem autó fóliázás

A küszöb elemek autó fóliázása számos esetben az oldalra szánt fólia leeső darabjának egyik lemetszett része. 2 oldalajtós modellek esetén, nem ritka, hogy az ablakok közötti kieső darab adja ehhez az alapanyagot. Esetünkben a teljes oldal alsó, erre a célra méretezett elemeként került felvágásra. A különálló küszöbök karosszériafóliázásánál ez a leggyakoribb eljárás. Abban az esetben ha van lehetőség rá, célszerű két személynek felhelyezni, így drasztikusan meggyorsítva a munka megkezdését.

Küszöb autófóliázás felhelyezése

Küszöb karosszériafóliázás előkészítése 1. illusztráció
Küszöb karosszériafóliázás előkészítése
Küszöb karosszéria fóliázás felhelyezése 2. illusztráció
Küszöb karosszéria fóliázás felhelyezése
Küszöb autófóliázás felhelyezve 3. illusztráció
Küszöb autófóliázás felhelyezve

A párosan elkészített küszöb fólia felragasztás a feladat legegyszerűbben kivitelezhető része. Az ideiglenesen felragasztott elem megmunkálása részeként, hőlégfúvó segítségével átmelegítve formázható rá az alsó és felső felekre. Az igazításra és a levegő kiterelésére a legalkalmasabb a lágy kasírozó, ami könnyebben felveszi a küszöb gömbölyű formáit, mint a keményebb verziók. A teljesen felsimított küszöb fóliázás után, megkezdhető a szélek eldolgozása.

Küszöb autó fóliázás eldolgozása

Küszöb autó fóliázás felsimítása 1. illusztráció
Küszöb autó fóliázás felsimítása
Küszöb karosszériafóliázás szélezése 2. illusztráció
Küszöb karosszériafóliázás szélezése
Küszöb karosszéria fóliázás eldolgozása 3. illusztráció
Küszöb karosszéria fóliázás eldolgozása

Az utolsó simítások után a küszöb fóliázás eldolgozása az élek kifeszítésével kezdődik, majd a sarkok és szélek kiegyenesítése követi. Ha minden oldal készen áll, felül az ajtók mentén, alul pedig a küszöbtörés ívében, oldalt pedig a visszahajtásra hagyott szakasz után, megkezdődhet a körbevágás. A megvágott fólia hajtogatása után, a lemelegítéssel zárul az idom karosszéria fóliázása.

Autófóliázás telepítése visszapillantóra - tükör autó fóliázás

Tükör fóliázás - visszapillantó autófóliázás 1. illusztráció
Tükör fóliázás - visszapillantó autófóliázás

A tükör fóliázás az egyik leg meglepetésdúsabb elem, amivel egy karosszéria fóliázásnál találkozni lehet. A legtöbb burkolat egy félgömb formavilágához konvergál, számos példány többszörösen kombinál pozitív és negatív formákat, mind ezt két irányú hajlítással nehezítve. A példa járművünkön bővebben bemutatjuk, hogyan is készül el egy ilyen idom teljes bevonása autófóliával.

Tükör autófóliázás felhelyezése

Tükör autó fóliázás előtt 1. illusztráció
Tükör autó fóliázás előtt
Tükör karosszériafóliázás megnyújtása 2. illusztráció
Tükör karosszériafóliázás megnyújtása
Tükör karosszéria fóliázás felfeszítése 3. illusztráció
Tükör karosszéria fóliázás felfeszítése

A tükörburkolat szakszerű tisztítása után az első lépés az autófólia felmelegítése és úgynevezett előnyújtása. Erre azért van szükség, mert a gömbölyű felületen rögzített anyag az idő és a meleg hatására zsugorodni kezd, és ha nem megfelelő irányba volt meghúzva, a szélei felpöndörödik és leválik a burkolatról. A megfelelően előnyújtott autófóliát egy határozott és irányított mozdulattal kell felragasztani a felületre, majd egyengetés után megkezdeni a szélek lesimítását.

Tükör autó fóliázás formálása

Tükör autófóliázás ráhúzása 1. illusztráció
Tükör autófóliázás ráhúzása
Tükör autó fóliázás formázása 2. illusztráció
Tükör autó fóliázás formázása
Tükör karosszériafóliázás igazítása 3. illusztráció
Tükör karosszériafóliázás igazítása

Az előnyújtott és felragasztott fólia hő hatására zsugorodik, a fóliások ezt a tulajdonságát aknázzák ki akkor, mikor a középen rögzített anyagot a szélek felé melegítik, ellentartással irányítottan zsugorítják. Ennek következtében a peremek mentén, az anyag visszaáll a gyári vastagságára és eltűnik belőle a feszültség. Ezután kasírozóval rögzíthetőek a szélek és előkészíthető a körbevágása. Érdemes lehet a szomszédos peremekre ráragasztva ellenőrizni, hogy valóban mindenhol sikerült a tehermentesítés, ezt hőpisztoly alkalmazásával könnyen megtehetjük.

Tükör autófóliázás eldolgozása

Tükör karosszéria fóliázás körbevágása 1. illusztráció
Tükör karosszéria fóliázás körbevágása
Tükör autófóliázás besimítása 2. illusztráció
Tükör autófóliázás besimítása
kész tükör autó fóliázás 3. illusztráció
Kész tükör autó fóliázás

Tükör fóliázás eldolgozás következő lépése a tükör körbevágása és eldolgozása. A megfelelően leragasztott és ellenőrzött szélek megvágása a peremek mentén történik, vigyázva a festékre, illetve a kiegészítő műanyag elemek épségére. A körül metszést követően a fennmaradó autó fólia széleket éles, puha műanyag szerszámmal érdemes végig simítani, a begyűrődések elkerülése végett. Az elkészült tükör lemelegítése egyszersmind ellenőrzés is, hiszen a meleg hatására zsugorodó karosszériafólia megmozdulása feltárja a hibákat.

Autófóliázás telepítése csomagtartóra - csomagtér ajtó autó fóliázás

Csomagtérajtó fóliázás - csomagtartó karosszériafóliázás 1. illusztráció
Csomagtérajtó fóliázás - csomagtartó karosszériafóliázás

A csomagtérajtó telepítés függően attól, hogy kombi, szedán vagy csapotthátú, valamint attól is, hogy mekkora és milyen formájú, lehet egyszerű, vagy keservesen nehéz munka. Esetünkben egy erős közép kategóriát képvisel a példa jármű, így alkalmas szemléltetni az átlagos helyzetek lehetőségeit. A csomagtartó autó fóliázás megmunkálása és eldolgozása is különböző lehet, de a közös alapok miatt így is kiválóan alkalmas a prezentációra.

Csomagtérajtó autó fóliázás felhelyezése

Csomagtartó karosszéria fóliázás előtt 1. illusztráció
Csomagtartó karosszéria fóliázás előtt
Csomagtartó autófóliázás felfeszítés 2. illusztráció
Csomagtartó autófóliázás felfeszítés
Csomagtartó autó fóliázás kasírozás 3. illusztráció
Csomagtartó autó fóliázás kasírozás

A csomagtérajtó karosszéria fóliázás első lépése a felső idom fóliájának pozícionálása. Ehhez az anyagot a megfelelő fázisban már szegmentálták és ellenőrizték, így nincs más hátra mint a helyére tenni az autófóliát és megkezdeni a munkálatokat. A hordozó leválasztása után a legszerencsésebb, ha ketten két oldalról feszítve húzzák fel a fő felületeket. Ezután kasírozással levegőtleníteni kell az autófóliát, vagyis kasírozóval leragasztani a felületet.

Csomagtérajtó autófóliázás eldolgozása

Csomagtérajtó karosszériafóliázás lesimytása 1. illusztráció
Csomagtérajtó karosszériafóliázás lesimytása
Csomagtérajtó karosszéria fóliázás megvágása 2. illusztráció
Csomagtérajtó karosszéria fóliázás megvágása
Csomagtérajtó autófóliázás szélezése 3. illusztráció
Csomagtérajtó autófóliázás szélezése

A szélek leragasztása előtt, érdemes a fóliát kicsit megemelni, majd feszítés közben rögzíteni az élekig, így a belsejéből kifelé kasírozott feszültséget egyenletesen el tudják oszlatni. A peremek közötti légrést szintén megfeszítve érdemes áthidalni és leragasztani a szomszédos elemre. Ezzel nagyban megkönnyül a körbevágás, illetve az azt követő visszahajtás is. A metszés után, a fennmaradó szélek visszahajtása a már unalomig ismételt hőlégfúvós besimítással történik.

Csomagtér alj autó fóliázás felhelyezése

Csomagtér alj autó fóliázás előtt 1. illusztráció
Csomagtér alj autó fóliázás előtt
Csomagtér alj karosszériafóliázás felfeszítés 2. illusztráció
Csomagtér alj karosszériafóliázás felfeszítés
Csomagtér alj karosszéria fóliázás ráhúzás 3. illusztráció
Csomagtér alj karosszéria fóliázás ráhúzás

A csomagtérajtó aljának autófóliázása hasonlóan a felső részhez, ráhúzással kezdődik. A megfelelő irányba feszített karosszériafólia a tapadási pontokra ragasztva stabil alapot nyújt az eldolgozáshoz. Érdemes előzetesen megvizsgálni az elemet, keletkező feszültség szempontjából, hogy mely szakaszai lehetnek alkalmasak a telepítés elindításra. Esetünkben a minta modell két hátsó lámpája és a csomagtartó alja ideális kezdőpont, hogy a negatív ívekbe többlet fólia mentesen dolgozhassuk be az autó fóliázás anyagát.

Csomagtér alj autófóliázás eldolgozása

Csomagtér alj autófóliázás kasírozása 1. illusztráció
Csomagtér alj autófóliázás kasírozása
Csomagtér alj autó fóliázás vágása 2. illusztráció
Csomagtér alj autó fóliázás vágása
kész csomagtérajtó karosszériafóliázás 3. illusztráció
Kész csomagtérajtó karosszériafóliázás

A felragasztott autófóliát először az éleknél kell erősen rögzíteni kasírozó segítségével, majd ezt követően, szakaszosan bedolgozni, egészen a rendszámtábla világításig. A kerettartó mélyedések fölött egyszerű áthidalás szükségeltetik, később hőlégfúvó alkalmazásával besimíthatóak a gödröcskék. A körbevágásnál nagy segítséget nyújthatnak a hátsó lámpák, a megfelelő szögben tartott szike pedig garantálja a biztonságos vágást. A kész csomagtartó karosszéria fóliázás feladatait a megszokott első lemelegítéssel zárjuk, fokozottan figyelve a szélekre és a behajtási pontokra.

Autófóliázás telepítése hátulsó ütközőre - hátsó lökhárító autó fóliázás

Hátsó lökhárító fóliázás - diffúzor karosszéria fóliázás 1. illusztráció
Hátsó lökhárító fóliázás - diffúzor karosszéria fóliázás

A hátsó lökhárítók az elsőkhöz hasonlóan, a legtöbb kihívást tartogatják a karosszéria fóliázás kivitelezőinek. Általában véve, a gépjármű tervezők az autó elejére összpontosítva, próbálják a vizuális megjelenést a leglátványosabbra kihozni, és sokszor ennek a hátsó rész látja kárát. Esetünkben azonban a bemutató modell tervezésénél komoly figyelmet fordítottak a hátsó lökhárító formavilágára, ezzel megdolgoztatva a bátor telepítőket. A diffúzor elem mellett helyet kapott két olyan légterelő is, ami többszörös pótlások nélkül egyszerűen kivitelezhetetlen autófóliázás szempontjából.

Hátsó lökhárító autó fóliázás pótlása

Hátsó lökhárító autófóliázás előtt 1. illusztráció
Hátsó lökhárító autófóliázás előtt
Hátsó lökhárító autó fóliázás pótlás 2. illusztráció
Hátsó lökhárító autó fóliázás pótlás
lökhárító karosszériafóliázás alsó pótlás 3. illusztráció
Lökhárító karosszériafóliázás alsó pótlás

A hátsó lökhárító légterelőinek pótlása, hasonlóan az elsőhöz, még az előtt meg kell hogy történjen, mielőtt a teljes elem autófóliázás fő munkálatait megkezdenénk. Ennek nem csak azért van jelentősége, mert esztétikailag így a szebb, de a légterhelés miatt csak ezzel a módszerrel lehetünk biztosak a tartós eredményben. Abban az esetben, ha nagy légáram mellett, komoly felcsapódó víz mennyiséggel is számolnunk kell, a pótlásokat további megerősítő csíkokkal rögzíthetjük, a nagy elem autó fóliázása előtt.

Hátsó lökhárító autófóliázás pótlás eldolgozása

lökhárító karosszéria fóliázás pótlás besimítása 1. illusztráció
Lökhárító karosszéria fóliázás pótlás besimítása
lökhárító autófóliázás pótlás vágása 2. illusztráció
Lökhárító autófóliázás pótlás vágása
kész lökhárító autó fóliázás pótlás 3. illusztráció
Kész lökhárító autó fóliázás pótlás

A pótlások felragasztása után, különösen a képeken látható kinézetű légterelőknél, a lehető legóvatosabban kell eljárni a körbevágásoknál, illesztési szakaszok létrehozásánál. Ilyen esetekben ugyanis, sem kitámasztási, sem távtartási pont nem áll rendelkezésre, így a szike pengéjének mozgása csak a kéz ügyességtől függ, a metszés mélysége szintén. Szabadkézi vágásnál a legtöbb karosszériafóliázásban nagy rutinnal rendelkező szakember szerint. a karosszéria fólia átvágása nem cél, sőt kerülendő, a feladat a megfelelő bekarcolás, ami a felesleg leválasztásához ad szakadási pontokat.

Hátsó lökhárító autó fóliázás telepítése

Hátsó lökhárító karosszériafóliázás felhelyezése 1. illusztráció
Hátsó lökhárító karosszériafóliázás felhelyezése
Hátsó lökhárító karosszéria fóliázás ráfeszítése 2. illusztráció
Hátsó lökhárító karosszéria fóliázás ráfeszítése
Hátsó lökhárító autófóliázás kasírozása 3. illusztráció
Hátsó lökhárító autófóliázás kasírozása

A hátsó lökhárító fő felületeinek felhúzása mostanra már az olvasó számára is rutin feladat. Ebben az esetben is elmondható, hogy a méretek miatt erősen javasolt a két emberes telepítés; az egyik feszítve eltart, a másik szakaszonként ragaszt és kasíroz. A modell formavilágát figyelembe véve, ez különösen indokolt, hiszen a ráhúzás közben, több olyan formapont is található, amit még az oldalak ragasztása előtt erősen ajánlott simítóval rögzíteni. A szélpontok és légterelők találkozásainál különösen fontos a feszültségmentes telepítés, hiszen az összedolgozásnál csak abban az esetben lehet tartósan lezárni, ha ez előzetesen teljesül.

Hátsó lökhárító autófóliázás eldolgozása

Hátsó lökhárító autó fóliázás eldolgozása 1. illusztráció
Hátsó lökhárító autó fóliázás eldolgozása
Hátsó lökhárító karosszériafóliázás megvágása 2. illusztráció
Hátsó lökhárító karosszériafóliázás megvágása
Hátsó lökhárító karosszéria fóliázás behajtása 3. illusztráció
Hátsó lökhárító karosszéria fóliázás behajtása

A hátsó lökhárító autófóliázás eldolgozása a megfelelő előkészületek után, már a pihentetőbb része az elem megmunkálásának. A szélek körbevágásához számos él és támasztási pont rendelkezésre áll, így a kivitelezése már nem szakembert próbáló feladat. A lámpák alatti szakasz megvágásánál érdemes figyelembe venni a látható felület mélységét, annak megfelelően elvégezni, így kiküszöbölhető az eredeti szín kilátszódása, ami minden esetben kerülendő.

Hátsó lökhárító autó fóliázás korrigálása és lemelegítése

lökhárító autófóliázás pótlás korrigálása 1. illusztráció
Lökhárító autófóliázás pótlás korrigálása
lökhárító autó fóliázás lemelegítése 2. illusztráció
Lökhárító autó fóliázás lemelegítése
kész hátsó lökhárító karosszériafóliázás 3. illusztráció
Kész hátsó lökhárító karosszériafóliázás

Hátsó lökhárító autó fóliázás összedolgozása után a lemelegítés a záró lépés. Ennek a folyamatnak a végrehajtása közben lehetőségünk van ellenőrizni a teljes letapadást. Az intenzív hőre megmozduló karosszéria fólia visszahajlásokat még kényelmesen és biztonságosan javíthatjuk a kasírozó segítségével, majd a hőkezelési műveletet ismételve megvizsgálhatjuk az eredményességét. A teljes lemelegítés ennél az elemnél is létfontosságú, illetve a feladat lezártával kezdődik a 24 órás pihenőidő. Bár a karosszériafóliázás látszatra teljesen elkészült, további 2 feladat várat magára.

VISSZA Autó fóliázás telepítése ÚTMUTATÓBÓL.

Autó fóliázás lemelegítése - Szükséges a lesütés autófóliázás után?

Autó fóliázás lemelegítése - Szükséges a lesütés autófóliázás után?: 6. illusztráció
Autófóliázás 6. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.04.
Utoljára módosítva: 2024.09.26

Az utolsó elem karosszéria fóliázása után 24 óra pihenőidő következik. Bár a legtöbb gyártó 8-14 órát ír elő, a tapasztalatok azt mutatják, hogy az optimális eredmény egy teljes nap pihenés után érhetjük el. Az hogy ez pontosan mit is jelent, azt a legegyszerűbben úgy lehet elmagyarázni, ha közben megértjük ennek az időtartamnak a lezajló folyamatait. Ez az evidens kérdéskör sokszor a képzett szakembereknek sem evidens, pedig alapjában véve nem bonyolult. Lássuk miről is van szó:

Autófóliázás lemelegítése összeszerelés előtt

Autófóliázás - autófóliázott élek lemelegítése 1. illusztráció
Autófóliázott élek lemelegítése
Autó fóliázás - Autófóliázott hátsó embléma üreg lesütése 2. illusztráció
Autófóliázott hátsó embléma üreg lesütése
Karosszériafóliázás - Autófóliázott első embléma üreg melegítése 3. illusztráció
Autófóliázott első embléma üreg melegítése

Az utolsó fóliázott elem elkészülése után, az autófóliázás anyaga kihűl, jobban mondva felveszi a környezeti hőmérsékletet. Ez egy karosszériafóliás szakműhelyben általában 21-23 °C. A hővesztés közben az anyag geometriai változásokon megy át, ami segíti a levegő kiszorulását a légcsatornákon át. A mozgás következtében azonban az felületben micro feszültségek keletkeznek, amig különböző irányú erőhatások formájában feszítik a ragasztót. Ezen erők miatt, a karosszéria fólia egyenetlenségei fokozatosan csökkennek.

Ennek a mozgásnak a legnagyobb része (75-80%) a telepítést követő 24 órában bekövetkezik. Ezalatt bár a belső feszültség enyhül, mondhatni megszűnik, valójában nem elvész, csak megindul a telepített autó fóliázás szélei felé. Az ott keletkező illetve oda átvándorolt többlet a már leragasztott éleknél gyűlik fel. Ez sokszor eredményezi azok felválását, torzulását. Ennek kijavítására alkalmas a teljes autófólia lemelegítés folyamata, ami mondhatni véglegesíti a szélek tapadását és ezzel a geometriáját is.

Az autó fólia melegítésénél azonban nem csak a szélek lesütése a feladat. Minden olyan él, hajtási pont, vagy domború-homorú forma legmarkánsabb szakasza érintett, ahol a szerkezeti átrendeződés miatt az elkövetkező 30 napban újabb feszültségi gócpontok keletkezhetnek. Említettük, hogy az első 24 óra kritikus, de a változás fennmaradó 15-20% része 30 nap alatt rendeződik. Ennek ismeretében került bevezetésre a 30 napos revízió, ami a kész karosszériafóliázás újbóli teljes átnézését jelenti.

VISSZA Autó fóliázás lemelegítése ÚTMUTATÓBÓL.

Autófóliázás összeszerelés - Mit kell összerakni autó fóliázás után?

Autó fóliázás összeszerelés - Mit kell összerakni autófóliázás után?: 7. illusztráció
Autófóliázás 7. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.04
Utoljára módosítva: 2024.03.16

A lemelegítést követően, az alanya távozásának komoly akadálya van. Nevezetesen szétszerelt állapotban várakozik a következő lépésre, a szakszerű összeszerelésre. Bár ennél a pontnál az autó fóliázást végző szakamberek munkája már véget ért, célszerű az összeállítást is annak megcsinálni, aki a bontást végezte. Ennek nem csak a karosszériafólia ellenőrzés lehetősége miatt van jelentősége, de a pontos bontási ismeretek birtokában hatékonyabban történik a helyreállítás is.

Összeszerelés autó fóliázás után

Autófóliázás - Oldalsó díszléc visszaszerelése 1. illusztráció
Oldalsó díszléc visszaszerelése
Autó fóliázás - Első embléma visszapattintása 2. illusztráció
Első embléma visszapattintása
Karosszériafóliázás - típusjelzés visszaragasztása 3. illusztráció
Típusjelzés visszaragasztása

Az autófóliázás előtti bontás alatt, minden olyan elem, kiegészítő és eszköz lekerült, ami az érdemi hatékony munkát akadályozta. Az összeszerelés nem egyéb, mint ez a folyamat visszafelé elvégezve. A szakszerűen leszedett díszítő elemek helyreállítása, ha az optimális forgatókönyv szerint történt az eltávolítás, gyakorlatilag a helyére illesztés után egy visszapattintással kivitelezhető. A kilincsek helyretétele és rögzítése a megfelelő szerszámokkal és tudással könnyű feladat, a beakasztás után a kitámasztó visszahelyezésével és annak csavarjának meghúzásával kész is. Az emblémák függően attól, hogy ragasztottak vagy karmantyúval rögzítettek voltak, annak függvényében kell visszapattintani vagy ragasztani a megfelelő helyre. A hátsó típusjelzés helyre ragasztása az előzetesen felvett méretek alapján szintén nem nehéz feladat, szivacsos kétoldalas ragasztó használatával gyorsan elvégezhető.

VISSZA Autó fóliázás összeszerelés ÚTMUTATÓBÓL.

Autó fóliázás revízió - Mi az autófóliázás garanciális átnézése?

Autó fóliázás revízió - Mi az autófóliázás garanciális átnézése?: 8. illusztráció
Autófóliázás 8. prezentáció
Szerző: auto.foliazas.hu
Publikálva: 2024.03.04.
Utoljára módosítva: 2024.03.16

Az autó fóliázás elkészülése után, a kötelező műveleteket lezárva, az alany készen áll a távozásra. A szakszerűen elvégzett feladatok garantálják, a hibátlan és tartós végeredményt, hosszú éveken át. Elméletben. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy bár minden előkészület és utómunka arra hivatott, hogy a gondmentes használat megvalósulhasson, a 24 órás lemelegítést követően fennmarad egy szám, ami csekély méretével (15-20%) úgy tűnhet, jelentéktelen. De nem az!

Mi is ez a szám? A karosszériafóliázás "mozgolódásának" elosztott időtartamából az első 30 napos ciklusban keletkező feszültségvándorlások aránya. A karosszérián feszülő karosszéria fólia teljes elrendeződésének egy ötöde. Viszonyításként; az elkövetkező 5-7 évben, a szerkezeti változás 5%, vagy az alatti. Az arányokat figyelembe véve, megállapítható, hogy az első 30 nap eseményei igencsak indokolják annak felülvizsgálatát. Erre a célra került bevezetésre a 30 napos átnézés, ami a telepítést követő egy hónap után keresi, vizsgálja és javítja a nem kívánt változásokat.

Egy teljes átnézés időtartamát tekintve, nagyságrendileg fél-egy órát vesz igénybe, ez alatt az összes kisebb-nagyobb hiba felfedezhető és felszámolható. Egyes anyaghibák nem észlelhetőek ebben az időintervallumban, ezért ha az ellenőrzést követő 5 évben olyan változást észlelnek az autófólián, ami feltűnően eltér a kezdeti állapottól, mindenképpen jelezni kell a telepítő felé, és egy ismételt revízió keretein belül bemutatni azt.

Autófóliázás garanciális revíziója

Autófóliázás - Autófólia felpöndörödése 1. illusztráció
Autófólia felpöndörödése
Autó fóliázás - Autófólia felpöndörödés javítása 2. illusztráció
Autófólia felpöndörödés javítása
Karosszériafóliázás - Autófólia élek ismételt lemelegítése 3. illusztráció
Autófólia élek ismételt lemelegítése

A karosszéria fóliázás garanciális átnézésének bejáratott forgatókönyve van. Az évek tapasztalatai adják az alapját, és szintén ez alapján kerültek csoportosításra a feladatai is. Az ellenőrzést végző személy először a nagy felületeket veszi szemügyre. Ilyenkor egyenetlenségeket, feszültségvonalakat és gyűrődéseket keres. Ezzel a művelettel megbizonyosodik arról, hogy az autófólia megfelelően felsimult-e, illetve távozott e a ragasztóból a levegő. Jellemzően ennél a pontnál egy jól kivitelezett munkán csak akkor esélyes hibát találni, ha alapanyag rendellenességgel van dolgunk.

A fő felületek vizsgálata után, a kivitelező az élek ellenőrzésével folytatja a revíziót. A szélek mentén haladva centiről centire keresi az esetleges felválások vagy levegősödések nyomát. A hibák egyértelműen és jól beazonosíthatóak, a homogén ragasztás mentén bármilyen kitüremkedés azonnal észrevehető. Ezeket még könnyedén javíthatóak, a ragasztó még nem érte el a végleges tapadását, szükség esetén segéd oldószerrel visszalágyítható és újra rögzíthető.

Az átnézést követően érvényesíthető a telepítői garancia, hiszen teljesült az utolsó feltétele is. A távozást követően, az autó az anyag függvényében 3-5-7 év gondmentesség ígéretével távozhat, visszatérnie csak abban az esetben szükséges, ha a már említett hibák bármelyikét észlelik rajta.

VISSZA Autó fóliázás ellenőrzése ÚTMUTATÓBÓL.
Content for class "LEBEGO_CONTAINER" Goes Here