Autófólia eltávolítás, autó fólia leszedés

Publikálva: 2024.07.06.
Utoljára módosítva: 2024.11.14
- ⇩ Autófólia állapotának ellenőrzése
- ⇩ Autó fólia eltávolítás kivitelezése
- ⇩ Autófólia ragasztó leszedés
Az autófóliázás számos problémára képes tartós megoldást nyújtani, mindezt sok előnnyel fűszerezve. Ezek közül az autófóliázás eltávolíthatósága szolgál alapjául ennek a leírásnak. Részletezzük az autófólia levétel módjait, részletesen bemutatjuk a folyamatait, ismertetjük a kockázatait. Az autó fólia eltávolítás ismertetőnk végigvezeti Önt a teljes folyamaton, a műhelybe történő beállástól a távozásig.
Autófólia eltávolítás - anyag állapotának ellenőrzése

- ⇩ Autófólia sérülések keresése
- ⇩ Autófólia UV égések keresése
- ⇩ Autófólia felválások keresése
- ⇩ Autófólia ragasztó szakadás keresése
Az autófólia leszedés első lépéseként először egy átfogó szemle keretein belül fel kell deríteni a lehetséges hibákat, probléma faktorokat. Ezek ismeretében nem csak az autó fólia levétel időtartama pontosítható, hanem az esetleges károk is elkerülhetők, ha a veszélyforrások pontos ismerete rendelkezésre áll. A folyamat részét képezi a mechanikai sérülések, UV okozta égésnyomok, a ragasztó szakadások és az autófóliázás felválások felderítése. A teljes átvizsgálást követően, a begyűjtött információk birtokában már aránylag magabiztosan megkezdhető az autófóliázás eltávolítás.
Autófólia eltávolítás előtt - sérülések keresése
Az autófóliázás felületén ejtett mechanikai sérülésekre árulkodó jelként tekinthetünk, az autófólia eltávolítás nehézsége szempontjából. Az összekarcolt, kihasadt, felrepedt autó fólia leszedés szempontjából exponenciális módon nehezedik, mivel a szakító szilárdsága drasztikusan lecsökken, esetenként nullára redukálódik. Ilyenkor gyakran körömnyi darabokban lehetséges csak leválasztani. A ragasztó érintkezése a környezettel kiemelt probléma forrás, ugyanis a közvetlen UV sugárzás, valamint a kémiai eróziók ellen nincs felkészítve, azoknak nem képes hosszútávon ellenállni. Ennek hatására a rugalmassága elveszik, így az autófólia levétela nehezedik, hiszen előbb a felső színező réteget tudjuk csak eltávolítani, majd a karosszérián maradt kötőanyagot csak vegyszeres mosással tudjuk eltüntetni.
Autó fólia leszedés előtt - UV égésnyomok keresése
Az UV sugárzás okozta égésnyomok mint a kirepedés, fakulás, foltos elszíneződés, intő jelek arra, hogy a PVC alapanyag elfáradt. Ez az autó fólia eltávolítása szempontjából nem kedvező, hiszen ennek következményeként erő hatására a műanyag nem képes megszüntetni a kötőanyag kapcsolatát a fényezéssel, sőt a saját szerkezetét sem képes folyamatosan leválasztani. Ennek eredményeképp a körömnyi darabokban leváló PVC a ragasztót otthagyva nehezíti meg az autófólia leszedés feladatát. Ebből már jó előre lehet tehát következtetni, hogy egy teljes autó leszedése jóval túl fog nyúlni a tervezett időintervallumon.
Autófólia levétel előtt - felválások keresése
A felválások és levegősödések alapvetően nem a mindennapos jelenségek közé tartoznak, mivel a jól elkészített autófóliázás a legtöbb esetben kizárja a lehetőségüket. Egy autófólia elöregedése elsősorban kívülről, jól látható módon jelentkezik a PVC változásaival. A felválás ezzel szemben olyan geometriai torzulás, ami a ragasztó viselkedésének természetellenességét mutatja. Ennek az autó fólia levétel időbeli elhúzódása mellett, káros következménye lehet a felkeményedett ragasztó okozta elválás a PVC-től, ami az utólagos vegyszeres ragasztó mosást hozza magával. Az ilyen jellegű műveletek pedig az autófóliázás eltávolítás tervezett költségvetését növelik, nem várt kiadás formájában.
Autó fólia eltávolítás előtt - ragasztó szakadás keresése
A ragasztó szakadások olyan hibák, amik már a telepítés pillanatától megfigyelhetőek, a megfelelő fényviszonyok mellett. A legtöbb ügyfél azonban laikus szemmel ezt nem veszi észre, akár a teljes használati idő alatt sem. Ebből a szemszögből nézve nem is okoznak különösebben problémát, minimális optikai eltérésként egyáltalán nem zavaró. Más a helyzet, ha az autó fóliázás leszedés perspektívájából szemléljük a jelenséget. A nagy számban előforduló ragasztó szakadás ugyanis a homogén felhúzás egyik akadályozója, vagyis a fokozatosan melegített, lassan felfeszített anyag az elváltozás mentén külön válik, könnyebben hagy kötőanyagot a fényezésen. Ezek utólagos eltűntetése negatívan befolyásolja a karosszéria fóliázás eltávolítás idejét ezzel együtt pedig a karosszériafóliázás leszedés árát is.
Autó fólia leszedés - Autófólia eltávolítás kivitelezése
- ⇩ Pótlások megkezdése
- ⇩ Kisebb felületek lehúzása
- ⇩ Szélesebb felületek lefeszítése
- ⇩ Takarásban lévő élek leszedése
- ⇩ Szélek megkezdése
- ⇩ Elemhatárok kibontása
- ⇩ Nagy felületek lefejtése
- ⇩ Osztott elemek kicsomagolása
Az autó fóliázás leszedés egy szakemberek és laikusok által is végezhető feladat, aminek célja az autó bevonás előtti állapotának visszaállítása. Annak függvényében, hogy mekkora járműre telepítették, milyen idős, milyen fizikai sérüléseket szenvedett el, esetleg milyen kémiai eróziók érték, a letépés ideje és költségei is változhatnak. Ezzen információk birtokában az a döntés is meghozható, hogy szakember végezze, vagy otthon kerül kivitelezésre a karosszéria fóliázás eltávolítás. Utóbbi esetben mindig a biztonságot tartsák szem előtt, mind testi épség, mind vagyoni kár szempontjából. A professzionális karosszériafóliázás leszedés kivitelezői hőlégfúvóval dolgoznak, aminek a torkolati hőmérséklete akár 600°C is lehet, ezért ezt otthoni kísérletezésre nem ajánljuk, mivel hibás alkalmazás esetén komoly kárt tehet a fényezésben és komoly égési sérüléseket okozhat. Hobby autófólia eltávolítás esetén a laikusoknak egy jó erős hajszárító (1500-2000W) javasolt.
Autófólia eltávolítás - pótlások megkezdése

Az autófólia eltávolítást gyakran kezdik meg a pótlások mentén. Ezek a részek kiváló hozzáférést biztosítanak mindkét irányba a folytatáshoz. Értelem szerűen mindig a felső réteg leszedése az első lépés, hiszen így roncsolás mentesen megkezdhető a folyamat. A felszabadult alsó autó fólia leszedés már jelentősen egyszerűbb, főleg ha éles illesztés jellemezte a fedő szakaszt. Minden esetben kiemelten fontos a megfelelő hőmérsékletre hevíteni az anyagot, ez minden gyártó esetén más, de az átlag 50-60 °C univerzálisan elfogadott érték. A szakszerű bontáshoz a felvált részeket mindig hegyes szögben (15-30°) kell húzni, fontos hogy csak az előmelegített szakaszok végéig.
Autófólia levétel - kisebb felületek lehúzása

Bár a keskeny felületeken kivitelezett autófólia levétel kis erőt igényel, és ezzel együtt gyorsan is végezhető, nem szabad túlzásba vinni. A hidegen letépett anyag sok ragasztót hagy a fényezésen, aminek az utólagos eltávolítása sok bosszúságával megbosszulja a kapkodást. A lefejtendő részt 20-30cm hosszan kell csak előmelegíteni, majd hegyes szögben egységes erővel veszítve kell lehúzni a karosszériáról. A negatív íveknél különösen fontos a megfelelő hőmérséklet, mert ha az autófóliázás kivitelezése szabályos volt, akkor ezek a részek extrém hőterhelést kaptak a garantált tartós letapadás miatt. Ennek hátulütője, hogy hidegen szedés esetén, szinte minden ragasztó a fényezésen marad, ami sok bosszúságot okozhat. Célszerű ezért mindig ideálisan melegített anyaggal dolgozni, bizonytalanság esetén pedig szakember segítségét kérni.
Autó fólia eltávolítás - szélesebb felületek lefeszítése

Az autó fólia eltávolítás megkezdése a legtöbb esetben vékonyabb, hegyesebb pontokon kezdődik, majd innen halad a nagyobb elemszakaszok felé. A szélesedések egységes húzása a megnövekedett tapadási erő miatt egyre nehezebb, ezért az alapos előmelegítése nem csak erősen ajánlott, de mondhatni létszükséglet is egyben. A gyakorlott szakemberek a hőpisztoly kezelés mestereiként érzésre tudják, meddig szabad forralni a PVC-t, hogy ne csapjon át kontraproduktívvá a hatás. A laikusok számára azonban a legjobb választás, ha maximum 1500 - 2000 wattos hajszárítót alkalmaznak. Ugyan ez a megoldás lassabb, de így elkerülhető mind a túlhevülés, mind a fényezés megégetése. A széles elemek autófólia leszedés közben szakítással akár több szeletre is oszthatók, ami bár a sebesség rovására megy, de megkönnyíti a feltépést a fényezésről.
Autó fólia levétel - takarásban lévő élek leszedése

A díszítő vagy légterelő elemek takarásában telepített anyag esetén kétséges, hogy milyen mélyen lett telepítve. Sok esetben az autó előzménytörténete nem ismert, nem tudni, hogy eredendően szétszerelték-e, mely részeket bontották és melyeket nem. Abban az esetben ha az autó fólia levétel alkalmával nincs lehetőség a szétszerelésre vagy egyéb feltáró beavatkozásra, a legkörültekintőbben kell eljárni. Ha korlátozott a betekintés és a hozzáférhetőség, az érintett részeket célszerű körbe szedni, szükség esetén akár az anyag elszaggatásával is. Ezt követően a körkörös befelé bontással elérhetővé válnak a peremek, illetve az autófóliázás eltávolítás kockázatos része. Ha óvatos felfeszítés mellett sem enged az anyag, célszerű óvatos karcolással körbe vágni úgy, hogy a bennmaradó anyag a rejtett szakaszban maradjon.
Autó fólia leszedés - szélek megkezdése

A szélek megkezdése az autó fóliázás leszedés egyik egyszerű de hatásos kezdése. A szakaszos felfejtés és visszafordítás mérsékelt hevítés mellett a fellágyult ragasztónak köszönhetően különösebb erőlködés nélkül fogásra alkalmas módon elérhetővé teszi a leválasztott részt. Az optimális kezdőállapot elérése után, folyamatos mérsékelt hőadagolás mellett, hegyes szögben egységes erővel húzva nagy szakaszokban bontható. Az jól előmelegített karosszéria fóliázás eltávolítás ezzel a módszerrel a lehető legkevesebb ragasztó maradvánnyal megvalósítható.
Autófólia leszedés - elemhatárok kibontása

Az elemhatárok leszedése a karosszériafóliázás leszedés egyik legaprólékosabb része, mivel a beszakadás esélye még komoly koncentráció mellett is igen nagy. A hőpisztoly kezelése erősen próbára teszi a benne szerzett gyakorlatot, mivel a túlhevült anyag könnyen elnyúlik, elvékonyodik, még a hideg vinyl ragasztót hagy és szakad. A jó melegítés mellett, az apró felbomlasztás technikáját is szükséges jól alkalmazni, elsősorban ujjheggyel összecsípve lehet a legoptimálisabb szögben felfeszíteni az autófóliát. Az esetleges visszaforduló élek mentén szükség esetén el is szakítható a PVC, ha az utólagos visszatérés megkönnyíti az autófólia eltávolítás befejezését.
Autófólia eltávolítás - nagy felületek lefejtése

A nagy felületeken kivitelezett autó fólia leszedés titka az egységes haladás. A sarkoknál, vagy széleknél megkezdett lehúzás kiváló kiinduló alap. Folyamatos felfejtés mellett felszabadítható a teljes él szakasz, ami jelentősen megkönnyíti a folytatást. A lebontott szélek melletti leragasztott rész egységes melegítésével fellágyítható a PVC és a ragasztója is, ami az autófólia levétel folytatását segíti elő. Fokozatos húzás mellett, egységes erővel, hegyes szögben, lépésenként haladva érhető el leghatékonyabban a kívánt eredmény, mert így minimalizálható a leváló ragasztó mennyisége illetve az autófólia beszakadása.
Autó fólia leszedés - osztott elemek kicsomagolása

Az osztott elemeken végzett autó fólia eltávolítás nehézsége abban rejlik, hogy úgy tűnhet egyszerre több szálon kell vezetni az anyag felfejtését. A megoldás azonban meghökkentő, ugyanis nem kell. Olyan elemek esetén, ahol két különálló szálon is el kell távolítani a fóliát, elég egyszerre eggyel foglalkozni, és a találkozási pontnál elszakítani. A lefejtés után a magára hagyott szakasz egyszerűen ellentétes irányba leszedhető.
Autó fólia eltávolítás - ragasztó leszedés

A ragasztó eltávolítás technika megválasztása annak függvényében történik, hogy az adott autófólia milyen típusú, összetételű és szerkezetű kötőanyagot használ. A legtöbb ilyen akril alappal van ellátva, ami a száraz és az oldószeres leszedést is támogatja. Már az autó fólia leszedés közben érdemes úgy megválasztani a technikát, hogy az a lehetőségekhez mérten a legkevesebb maradványt hagyja maga után.
Száraz ragasztó eltávolítás
A száraz ragasztó eltávolítás egy optimális megoldás, abban az esetben, ha felületeken csak mérsékelt mennyiségben, kisebb foltokban maradt fenn az akril kötőanyag. Ennek végrehajtásához használható puha géprongy, mikroszálas kendő, végszükség esetén az ujjbegyek bőre is. A technika lényege, hogy lassú mozgással és nagy nyomáserővel addig dörzsölik a ragasztót, amig az a széleinél morzsolódni vagy pöndörödni kezd. A folyamat kellő elővigyázatosság mellett melegítéssel hatékonyabbá tehető, a forró száraz akril kötőanyag hajlamosabb a fényezés elengedésére, mert jelentősen rugalmasabb, mint hideg állapotban.
Oldószeres ragasztó lemosás
Az oldószeres ragasztó eltávolításra akkor van szükség, ha a fényezésen nagy mennyiségben maradt kötőanyag. Ilyenkor magas izopropil-alkohol tartalmú tisztítószer használata javasolt. Az ésszerűnek tűnő alkalmazással szemben, a leghatékonyabb, ha a foltokra permetezés után állni hagyják, nem kezdik el azonnal a dörgölését. Szintén hasznos, ha a fellágyult ragasztó eltávolítására eldobható papírtölőt és vagy műanyag pengét használnak. Az izopropil-alkohol hatására az akril kötőanyag plazmaszerű állapotba kerül, és egy határozott mozdulattal letolhatóvá válik a fényezésen. Az így eltávolított ragasztó a papírkendőbe törölve kerülhet a veszélyes hulladék gyűjtőbe, majd a kaparási művelet addig ismételhető, még az adott ragasztó eltávolítása teljesen el nem készül. A felületet a végén célszerű áttörölni, egyfelől ellenőrzésként, másfelől az autó fényezés csillogásának visszanyerése érdekében.
